Sida 1 av 1

Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: lör 16 jun 2018, 16:10
av Andreasace
Har en liten förgreningskabel för 12v cigg i bilen som även visar Volt talet.
Inget jag brukar kolla på, men härom dagen så regarade jag då jag såg att den sa att strömmen låg på 12,6V

Stängde jag av AC och belysning så gick den upp till knappa 13,2V
Tänkte att det är en kina grej, så den kanske inte mäter så precis.


Kollade sedan idag bara för att mäta.
Hade gjort en kortare körning på ca 10min, med "normal förbrukning", dvs radio, halvljus och AC.


Kollade batteriet 12,5V mellan polerna.

Mätningarna görs mellan batteriets +&- samt på generatorns + kabel ( under plasten) och batteriets -
Startar upp bilen, utan belastning, alla ljus, stereo och AC avstängda.
Bat: 13.5V
Generator: 13.6V

Normal:
Bat: 13,2
Gen: 13,6

Full: ( helljus + 3 extraljus 55w, ac och uppvärmning bakruta)
Bat: 12.7
Gen: 13,5

Så vad kan tänkas fela.
Vad jag kan minnas så borde Gen ligga på 14,5V +- 0,3V
Men 13,6 kanske är dugligt?
En tanke var att generatorn bara ger 13,6v ifall batteriet är dåligt.

Re: Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: lör 16 jun 2018, 16:51
av NilsO
Har du mätt på tomgång eller på körvarvtal (typ 2000 rpm)?

Re: Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: lör 16 jun 2018, 18:07
av Andreasace
Körde en tur med bilen, ca40 min.
Stängde av mätte på batteri direkt, 12,5v.
Borde vara högre efter körning, tycker jag.

Gjorde nu mätningar med 2k rpm, men Bara generator.
13,7v på alla olika laster

Re: Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: lör 16 jun 2018, 19:00
av Rådlös
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 774 gånger
Här har du lite uppgifter att ha som utgångsläge när du mäter. Och när du mäter laddning och vilospänning m.m så mäter man alltid på batteripolerna. Vill man mäta hur mycket generatorn ger ut, så mäter man på den. Men det är ju det som kommer fram till batteriet som är intressant.

Re: Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: lör 16 jun 2018, 19:04
av NilsO
Batteriets laddning (dvs om batteriet är urladdat, fulladdat och om man nyss kört med bilen) spelar liten roll i sammanhanget. Strömmen som dras av själva batteriet för laddning är ganska liten jämfört med vad förbrukarna drar. (Det finns en föreställning att ett urladdat batteri suger i sig en stor ström, men så är det inte.)

Man kan inte heller säga något om hur (ur)laddat batteriet är när det sitter i bilen och nyss varit i bruk. Då måste man koppla loss det och låta det stå något dygn i kontrollerad temperatur först. Men värdet 12.5 V tyder inte på något fel.

Däremot verkar det vara aningen för stort spänningsfall mellan generatorn och batteriet. Om du mäter mellan B+ på generatorn och batteriets pluspol, respektive mellan jord på generatorn och batteriets minuspol, så ser du om spänningsfallet uppstår på plussidan eller på minussidan. På många bilar är ett klassiskt fel att det blir dålig kontakt mellan kabeln och klämman på batteriets pluspol – vet inte om just V70 har den typen av klämmor där det händer. Då ändras spänningsfallet lite när man drar och böjer på kabeln när motorn går, och det blir också varmt i skarven. (Kan t.o.m. bli rejält varmt, så man får känna lite försiktigt först.)

Inte säkert generatorn är dimensionerad för tre extraljus, marginalen är ganska liten, och vad generatorn presterar beror väldigt mycket på motorvarvtalet.

Re: Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: lör 16 jun 2018, 19:20
av Lucif3r
Jo, V70 har den där kläm-kopplingen som brukar kunna bli glapp med åren. Annars är det ärg och skit på startmotorn som brukar kunna ställa till det, samt jordningen mellan motor och kaross.

Re: Är generator/laddregulator alt batteriet kasst? V70 -99

Postat: sön 17 jun 2018, 09:55
av Andreasace
Gjorde en Check på batteriet imorse, 12,15v. Så det blir batteri byte