- lör 16 jun 2018, 16:10
#1255216
Har en liten förgreningskabel för 12v cigg i bilen som även visar Volt talet.
Inget jag brukar kolla på, men härom dagen så regarade jag då jag såg att den sa att strömmen låg på 12,6V
Stängde jag av AC och belysning så gick den upp till knappa 13,2V
Tänkte att det är en kina grej, så den kanske inte mäter så precis.
Kollade sedan idag bara för att mäta.
Hade gjort en kortare körning på ca 10min, med "normal förbrukning", dvs radio, halvljus och AC.
Kollade batteriet 12,5V mellan polerna.
Mätningarna görs mellan batteriets +&- samt på generatorns + kabel ( under plasten) och batteriets -
Startar upp bilen, utan belastning, alla ljus, stereo och AC avstängda.
Bat: 13.5V
Generator: 13.6V
Normal:
Bat: 13,2
Gen: 13,6
Full: ( helljus + 3 extraljus 55w, ac och uppvärmning bakruta)
Bat: 12.7
Gen: 13,5
Så vad kan tänkas fela.
Vad jag kan minnas så borde Gen ligga på 14,5V +- 0,3V
Men 13,6 kanske är dugligt?
En tanke var att generatorn bara ger 13,6v ifall batteriet är dåligt.
Inget jag brukar kolla på, men härom dagen så regarade jag då jag såg att den sa att strömmen låg på 12,6V
Stängde jag av AC och belysning så gick den upp till knappa 13,2V
Tänkte att det är en kina grej, så den kanske inte mäter så precis.
Kollade sedan idag bara för att mäta.
Hade gjort en kortare körning på ca 10min, med "normal förbrukning", dvs radio, halvljus och AC.
Kollade batteriet 12,5V mellan polerna.
Mätningarna görs mellan batteriets +&- samt på generatorns + kabel ( under plasten) och batteriets -
Startar upp bilen, utan belastning, alla ljus, stereo och AC avstängda.
Bat: 13.5V
Generator: 13.6V
Normal:
Bat: 13,2
Gen: 13,6
Full: ( helljus + 3 extraljus 55w, ac och uppvärmning bakruta)
Bat: 12.7
Gen: 13,5
Så vad kan tänkas fela.
Vad jag kan minnas så borde Gen ligga på 14,5V +- 0,3V
Men 13,6 kanske är dugligt?
En tanke var att generatorn bara ger 13,6v ifall batteriet är dåligt.