Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255216
Har en liten förgreningskabel för 12v cigg i bilen som även visar Volt talet.
Inget jag brukar kolla på, men härom dagen så regarade jag då jag såg att den sa att strömmen låg på 12,6V

Stängde jag av AC och belysning så gick den upp till knappa 13,2V
Tänkte att det är en kina grej, så den kanske inte mäter så precis.


Kollade sedan idag bara för att mäta.
Hade gjort en kortare körning på ca 10min, med "normal förbrukning", dvs radio, halvljus och AC.


Kollade batteriet 12,5V mellan polerna.

Mätningarna görs mellan batteriets +&- samt på generatorns + kabel ( under plasten) och batteriets -
Startar upp bilen, utan belastning, alla ljus, stereo och AC avstängda.
Bat: 13.5V
Generator: 13.6V

Normal:
Bat: 13,2
Gen: 13,6

Full: ( helljus + 3 extraljus 55w, ac och uppvärmning bakruta)
Bat: 12.7
Gen: 13,5

Så vad kan tänkas fela.
Vad jag kan minnas så borde Gen ligga på 14,5V +- 0,3V
Men 13,6 kanske är dugligt?
En tanke var att generatorn bara ger 13,6v ifall batteriet är dåligt.
#1255240
Voltmeter.JPG
Add description
Voltmeter.JPG (31.88 KiB) Visad 693 gånger
Här har du lite uppgifter att ha som utgångsläge när du mäter. Och när du mäter laddning och vilospänning m.m så mäter man alltid på batteripolerna. Vill man mäta hur mycket generatorn ger ut, så mäter man på den. Men det är ju det som kommer fram till batteriet som är intressant.
#1255242
Batteriets laddning (dvs om batteriet är urladdat, fulladdat och om man nyss kört med bilen) spelar liten roll i sammanhanget. Strömmen som dras av själva batteriet för laddning är ganska liten jämfört med vad förbrukarna drar. (Det finns en föreställning att ett urladdat batteri suger i sig en stor ström, men så är det inte.)

Man kan inte heller säga något om hur (ur)laddat batteriet är när det sitter i bilen och nyss varit i bruk. Då måste man koppla loss det och låta det stå något dygn i kontrollerad temperatur först. Men värdet 12.5 V tyder inte på något fel.

Däremot verkar det vara aningen för stort spänningsfall mellan generatorn och batteriet. Om du mäter mellan B+ på generatorn och batteriets pluspol, respektive mellan jord på generatorn och batteriets minuspol, så ser du om spänningsfallet uppstår på plussidan eller på minussidan. På många bilar är ett klassiskt fel att det blir dålig kontakt mellan kabeln och klämman på batteriets pluspol – vet inte om just V70 har den typen av klämmor där det händer. Då ändras spänningsfallet lite när man drar och böjer på kabeln när motorn går, och det blir också varmt i skarven. (Kan t.o.m. bli rejält varmt, så man får känna lite försiktigt först.)

Inte säkert generatorn är dimensionerad för tre extraljus, marginalen är ganska liten, och vad generatorn presterar beror väldigt mycket på motorvarvtalet.

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]