Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smältost
#1255206
Lite bakgrund till problemet. Jag startar och ska köra ut från parkeringen förra veckan så hör jag hur det härjar och gnisslar under motorhuven kör ut från parkeringen när det smäller till och drivremmen gått av. Bilen startar inte. Lägger i backen och kör tillbaka till parkeringen på startmotorn,ca 75m sträcka.
Nu är generatorn och servopumpen bytt, batteriet laddat.

När jag ska starta nu så får jag inte igång bilen, starmotorn går men det händer inget mer. Tog ur ett tändstift och kollade så det fanns gnista och det gör det. Jag har också kollat så det finns bränsle vid ventilen under den "blåa"pluppen vid insuget och det finns. Jag får felkod p1670 i min Biltema felkodsläsare. Bytte antennringen men det hjälpte inte får fortfarande den felkoden efter en stund.
Några idéer?
av Truckdoktor
#1255208
Worst Case:
Stämmer TDC-markeringen från kamremmen på kam- och vevaxel? Inte att generatorrem (som du kallade nog för drivrem) trasslade in sig i denna och hoppade över. Händer ibland på det 5-cylindriga benzinare...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


av smältost
#1255291
Tog bort kåpan och kollade kamremmen, den stämmer inte med markeringarna. När kamaxlarna är i rätt läge är vevaxel ungefär kl 9 när den ska vara kl 12. Så om jag ska justera det hur vet jag vilket håll jag ska vrida vevaxel åt?

Klarar sig den motorn ens? Ventilerna slår inte i kolven?
av Truckdoktor
#1255294
Diesel eller bensinare V70?
Vevaxeln bör roteras moturs på bensinare tror jag, samma med Kamaxlar när du tittar på dem från hö. (passagerarens) hjulhuset. Om det ser ut som du säger är ventilerna krökta. Det finns knappt ngn. motor kvar, som klarar sig nuförtiden.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk




av smältost
#1255364
Det är en bensin B5244S. Tog loss kamremmen, vevaxel stod mer än 90 grader efter eller är det över 1,5 varv före? Hur som helst provade jag att vrida runt den efter att ha justerat in markeringarna och den gick runt. Lossade remmen och vred vevaxel ett varv, satte på remmen och snurrade runt motorn igen gick också utan problem. En av gångerna jag provade så hördes ett tickade.
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med den nu.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1255396
För det första, markeringarna på dreven betyder inte mycket då dessa är justerbara. Detta är extra sant på bilar med VVT(99-00), och det är en halv vetenskap att ställa allt rätt.
Att bara lossa och höfta till en inställning blir aldrig bra, även detta är extra sant på bilar med VVT då man även måste ta hänsyn till just VVT'n. Äldre modeller utan VVT så kan markeringarna peka vart tusan dom vill, man låser bara vev- och kamaxlarna, lossar dreven och låter dom vandra bäst dom vill när man släpper på spännaren, sen är det bra med det och allt är fortfarande 100% korrekt. Klåpare och förståsigpåare skulle få en hjärtattack om dom såg mina markeringar, men kan säga att kammarna aldrig stått så rätt som dom gör nu, bortsett från när den lämnade fabriken ;) Innan jag böt rem stod markeringarna rätt, men kammarna stod totalt 1½, eller om det var 2, kugg fel åt vardera håll. Vilket tror du motorn mår bäst av? rätt markeringar men felställda kammar, eller fel markeringar och rättställda kammar? ;)
Men som sagt, på en modell med VVT är det betydligt mer kinkigt.
av MickeM
#1255414
"Lucif3r" har rätt.
Det brukar dock inte fela 1/4 varv, men några kugg.

Vrid veven rätt, och ta loss kamaxelsensorn och luckan över andra kammen.
Därbak har du spåren i axlarna som ett blockeringsverktyg placeras vid montaget.
Står dom nu vågrätt båda två, när kammen är rätt?

Obs, vrid bara motorn i arbetsriktningen så ska inte VVT ställa till det.
Jag är tämligen säker på att den bara kan ligga före. Inte efter, så vrider man motorn i rätt riktning så hamnar den mot sitt bottenläge och "nollar" den sig, så att säga.

Men har du nu tagit av remmen utan att rita på kamdrev och rem vart den var, så bör du nog låsa med blockeringsverktyg och göra hela proceduren för att komma helt rätt.

Men!
Stämmer det skapligt i bakkanten på kammarna med veven rätt NU, så var den helt åt HE innan du tog av remmen.
Då har du stukade ventiler isf.

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]