- fre 15 jun 2018, 16:41
#1255047
Tjosan allihopa. Polaren har en S70 GLT (B5254S) som brukar stå lite längre stunder. Tror det är en -99:a.
En dag så lät det som det gick hål på en mjukosttub och då hade packningen på oljefiltret krypit ut på ett ställe med oljespill överallt som följd. Filtret var från Mekonomen(MAHLE) som hade suttit på kanske 500 mil innan det skedde.
Nytt filter inhandlades(samma märke) i hopp om att det bara var en slump att packningen trycktes ut. (man har ju hört en del om Biltemas filter som kan göra detta)
Efter rengöring av ytan på motorn där oljefiltret tätar och insmorning på packningen av nya filtret med lite olja så skruvades det dit. Bilen startas och kanske 5 sekunder senare så lät det precis som förut som att det gick hål på en mjukosttub. Packningen hade krypit ut igen. Inga dubbla packningar eller dylikt inblandat någonsin.
Min teori är att då den står länge ibland att överströmningsventilen eller vad det heter har kärvat på pumpen i stängt läge så den ger så mycket oljetryck pumpen kan ge tills något ger sig, i detta fall packningen på oljefiltret.
Om denna teori kan stämma, hur svårt är det att komma åt denna överströmningsventil?
Räcker det med att ta bort oljetråget? Eller måste man ta bort kamrem och allt sådant? (sitter pumpen runt vevaxeln?)
Är det fjäder och kula på dessa eller fjäder och kolv?
Trevlig helg.
En dag så lät det som det gick hål på en mjukosttub och då hade packningen på oljefiltret krypit ut på ett ställe med oljespill överallt som följd. Filtret var från Mekonomen(MAHLE) som hade suttit på kanske 500 mil innan det skedde.
Nytt filter inhandlades(samma märke) i hopp om att det bara var en slump att packningen trycktes ut. (man har ju hört en del om Biltemas filter som kan göra detta)
Efter rengöring av ytan på motorn där oljefiltret tätar och insmorning på packningen av nya filtret med lite olja så skruvades det dit. Bilen startas och kanske 5 sekunder senare så lät det precis som förut som att det gick hål på en mjukosttub. Packningen hade krypit ut igen. Inga dubbla packningar eller dylikt inblandat någonsin.
Min teori är att då den står länge ibland att överströmningsventilen eller vad det heter har kärvat på pumpen i stängt läge så den ger så mycket oljetryck pumpen kan ge tills något ger sig, i detta fall packningen på oljefiltret.
Om denna teori kan stämma, hur svårt är det att komma åt denna överströmningsventil?
Räcker det med att ta bort oljetråget? Eller måste man ta bort kamrem och allt sådant? (sitter pumpen runt vevaxeln?)
Är det fjäder och kula på dessa eller fjäder och kolv?
Trevlig helg.