Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1255047
Tjosan allihopa. Polaren har en S70 GLT (B5254S) som brukar stå lite längre stunder. Tror det är en -99:a.
En dag så lät det som det gick hål på en mjukosttub och då hade packningen på oljefiltret krypit ut på ett ställe med oljespill överallt som följd. Filtret var från Mekonomen(MAHLE) som hade suttit på kanske 500 mil innan det skedde.

Nytt filter inhandlades(samma märke) i hopp om att det bara var en slump att packningen trycktes ut. (man har ju hört en del om Biltemas filter som kan göra detta)
Efter rengöring av ytan på motorn där oljefiltret tätar och insmorning på packningen av nya filtret med lite olja så skruvades det dit. Bilen startas och kanske 5 sekunder senare så lät det precis som förut som att det gick hål på en mjukosttub. Packningen hade krypit ut igen. Inga dubbla packningar eller dylikt inblandat någonsin.

Min teori är att då den står länge ibland att överströmningsventilen eller vad det heter har kärvat på pumpen i stängt läge så den ger så mycket oljetryck pumpen kan ge tills något ger sig, i detta fall packningen på oljefiltret.
Om denna teori kan stämma, hur svårt är det att komma åt denna överströmningsventil?
Räcker det med att ta bort oljetråget? Eller måste man ta bort kamrem och allt sådant? (sitter pumpen runt vevaxeln?)

Är det fjäder och kula på dessa eller fjäder och kolv?

Trevlig helg.
#1338022
Nu är det ett gammalt inlägg men jag blir intresserad. Som jag förstår så har oljefilter en "bypass" när oljefiltret är igensatt. Om oljetrycket stiger orimlig mycket så borde problemet ligga på annat håll än själva oljefiltret, right?
En annan fråga, skiljer det mellan olika fabrikat hur bra de tål höga oljetryck?
#1338105
@peteran, Ja det kan vara som den snubben säger. Alla oljepumpar borde ha en ventil som öppnar o reglerar trycket. Nu har jag mest knölat med mc pumpar Harley men borde vara samma här har den fastnat stängd blir trycket för högt med ev läckage. Ja olika filter oppnar sin överströmnings ventil lite olika .
Startar man på vintertid med för tjock olja ska oljan gå genom sin ventil i filtret och blir då orenad vilket inte är bra men bättre än ingen olja alls. Det blir även högt oljetryck men det smörjer sämre iaf det är min ide om detta.

Och olika filter har olika filtermedia i sig olika hur små o stora partiklar filtret kan ta.
Tätare filtermedia mer motstånd o tvärtom.
#1338617
gubbstrutt skrev: fre 20 sep 2019, 09:55 Startar man på vintertid med för tjock olja ska oljan gå genom sin ventil i filtret och blir då orenad vilket inte är bra men bättre än ingen olja alls. Det blir även högt oljetryck men det smörjer sämre iaf det är min ide om detta.
Min tanke är att det med för trögflytande olja blir svårt för oljepumpen att bygga upp tillräckligt med tryck i systemet och då kan en del ställen få mindre smörjning/kylning än tänkt (förutom ren tribologi). Kan tänka mig att det blir något liknande när oljan är för lättflytande.

gubbstrutt skrev: fre 20 sep 2019, 09:55 Och olika filter har olika filtermedia i sig olika hur små o stora partiklar filtret kan ta.
Tätare filtermedia mer motstånd o tvärtom.
Är det någon som har ett test (länk eller tidning) på olika filter med detaljer om filtreringseffektivitet, hållbarhet och flöde?
#1338625
peteran skrev: mån 23 sep 2019, 16:30 Min tanke är att det med för trögflytande olja blir svårt för oljepumpen att bygga upp tillräckligt med tryck i systemet och då kan en del ställen få mindre smörjning/kylning än tänkt
Det jag har sett i fordon med oljetryckmätare är att den visar högst tryck då oljan är kall. Jag tolkar det som att pumpen fungerar ungefär som vanligt men det går tyngre att trycka ut trögflytande olja i kanalsystemet. Så visst kan det bli sämre med smörjning längst ut, särskilt om övertrycksventilen har öppnat och "kortslutit" smörjsystemet :-)
Pratar vi -30 eller värre så kanske inte oljan ens kommer igenom silen innan oljepumpen och pumpen "suger vacuum". :oops: Googla på kaviterande oljepump.. Finns en poäng med syntetoljor i extremkyla. Och att varva en kall motor är aldrig bra..
På youtube finns tester där folk (i USA) har jämfört olika fabrikat av oljefilter.. Brukar vara lite av Åsa-Nisse nivå tyvärr :-D
Med "cartridge"-filtren på B5244 så har man inte så mycket att välja på, det är ett enkelt pappersfilter oavsett fabrikat. Bypass-ventilen (vid igensatt filter) sitter väl i botten av plastkoppen, det sitter iallfall någon slags fjädermanick där. Om jag inte har drömt vill säga :-D
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]