Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daven
#1254579
Hej, min första tråd i detta forum.
Jag började få vibrationer i bilen för ett litet tag sedan. Jag kollade framändan och upptäckte att damasken på yttre drivknuten höger sida var trasig. Jag tänkte direkt att här är problemet. Jag skaffade en ny drivknut och skred till verket. Jag bytte vänster drivknut för ett år sedan och då tog jag loss hela drivaxeln vilket gick bra, så jag gjorde så nu också. Var lite rädd att den sk svåra sidan skulle vara svårare men det gick bra att ta loss. Jag tyckte att stödlagret kändes bra så jag bytte knuten och monterade tillbaks drivaxeln. Jag hann sedan bara ut på landsvägen så började ett ljud som inte fanns innan bytet. Det låter lite som när man som barn satte en kartongbit i bakhjulet på cykeln. Det ökar i frekvens med hastigheten och blir kraftigare vid acceleration. Vid lång vänstersväng så försvinner nästan ljudet helt. Har haft lös hjulet och hittar inget konstigt. Jag har också tagit lös oket men ser inget fel. Kan inre knuten eller stödlagret vara boven? Jag har fortfarande vibrationer i bilen men det kan vara däcken. Tacksam för tips.
av MickeM
#1254591
Det är inte bromsskölden som tar i skivan?

Om du känner i damasken till INRE knuten:
Ligger en eller flera stålkulor i den?

Man måste vara försiktig och inte dra isär inre knuten för långt.
Då ramlar den isär.
av Daven
#1254623
Det är inget skrapljud utan ett mer distinkt svagt metalliskt snärtigt ljud för varje varv på drivaxeln. Jag har haft bilen på pallbockar och kört den och då hörs ingenting. Det måste vara belastning för att ljudet ska höras. Att inre knuten delar sig gäller inte det bara de sista årsmodellerna med 2,4L motorerna som sitter i t.ex. V70N. Jag var väldigt försiktig när jag tog loss axeln och drog bara innanför inre knuten.
av Daven
#1254686
Okej! Eftersom det är ett mer "smällande" ljud och inte enligt mig ett normalt lagerljud så återstår då inre eller yttre knut. Antingen och kanske det mest troliga är att vibrationerna som jag kände från början kommer från inre knuten. Den yttre knutens damask kanske precis hade gått sönder när jag kollade. Det kanske mindre troliga är att den nya yttre knuten är ett måndagsex. även om det var en lågprisknut jag köpte.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen