Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heppes90
#1254566
Hej behöver fylla på olja i min v70 00a gen 1
Vilken olja ska det vara finns den på biltema hur mycket behöver man. Gör egen tråd då alla andra går off topic och får inte fram ordentligt svar :-D
av MickeM
#1254589
Det finns en viktig och diffus brytgräns där servooljan skiljer. Röd eller grön.
Fatalt att ha i fel.
Volvo är alltid lite diffusa med exakt var man byter saker,(kan ske mitt under modellår) så det är därför "farligt" att svara på just detta i forum, och naturligtvis att lita på svaret.

Jag TROR att en my00 ska ha grön, men obs TROR!!
Jag HAR HÖRT att med servobehållaren sittande på servo pumpen = röd olja och med servobehållaren vid kylarexpansionskärlet = grön olja.
Men det kanske inte är så enkelt!!!
av MickeM
#1254841
Fel olja är fatalt!
Jag skulle fråga Volvo om oljetypen så där i brytgränsen.
av Amos820
#1478366
Gammal tråd, men jag blev nyfiken... Vad händer om man fyller fel olja? Anledningen att jag frågar är att jag en gång i tiden hade en GLT -92 som jag bytte olja i servon på. Jobbade på Volvo vid den tiden och hade "gratis" olja, så det blev den gröna. Körde den bilen 20k mil ca, efter det bytet. Inga läckage eller något annat uppenbart konstigt. Antar att det bara är fatalt om man fyller röd (ATF) i en servo som ska ha grön?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]