Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1254447
Tjenare

Har ett litet projekt jag ska starta inom en snar framtid och personen som ska hjälpa mig kläckte idén att göra en tråd på ett Volvo forum. Så jag hittade hit och tänkte ge de ett försök för måste ju finnas rätt kunskap för en Volvo här. Vore trevligt att slippa gissa sig till allt då de ofta tar sjukt mycket mer tid än de behöver. Så är väldigt tacksam och de finns någon/några som läser hela och sitter på kunskapen jag söker. Kommer bli lite tjatigt men förhoppningsvis inte för tråkigt när jag försöker beskriver:-P. Postar några bilder också så ni får en känsla skicket på bilen och för min noggrannhet även där de inte syns.-P. Har försökt använda sökfunktionen att få fram liknande det jag söker svar på, men inte fått fram riktigt det som jag tänkt. Så hoppas mitt överdrivna ”bättre än nytt” tänk förtjänar en egen tråd inom motorrenovering, för tror med största sannolikhet att jag kommer över göra detta projekt som alltid:-P. Men finns de någon liknande tråd ber jag om ursäkt för jag inte letade tillräckligt.

Ska beskriva bilen lite mer som är mitt tänkta projekt. De är en Volvo V70 GLT -98, inget märkvärdigt med motor eller modell direkt. Men har lyckas behålla den i riktigt bra skick med tanke på ålder och miltal. Den har gått cirka 35000 mil nu i denna stund, vilket man inte tror när man ser ut sidan. Har gjort det mesta man kan tänka sig på utsidan och insidan för att få den till de bästa den kan vara med de som fanns till den årsmodellen. Det är ingen överstylad Volvo jag har siktat på, utan jag rustat upp den så pass mycket och tagit hand om så en bekant benämner den som ”en ny bil i en gammal kaross”. Har bytt inredning till en i helskinn från sista året de tillverka den modellen, tog bort allt som fanns i hela bilen och skrubba upp inredningen och gjorde rent varenda liten yta från typ 20 års gammal smuts. De är även svårt att hitta rost undertill även om man letar, jag har lagt så mycket tid på den där bilen. Så det mesta man kan tänka sig på utsidan av bilen och de flesta ställen man kommer åt har jag hottat upp. Har även pulverlackat mycket grejer under till och så bara för jag kunde, besiktningen ger ofta beröm haha. Brukar ha som regel när jag mekar att man gör rent ordentligt innan man sätter ihop de igen. Listan kan göras lång av projekt som kanske är ovärda i endels värld som man gjort på den. Skulle säga att min mekarnivå är ganska så hög om de finns nivåer, men uteslutningsmetoden och prova sig fram går ju inte fort direkt. Men har alltid varit tekniskt/mekaniskt intresserad. Har alltid kunnat plocka isär vad som helst och på något sätt alltid lyckats få ihop de igen. Tänkte bara ge er en bild av hur jag gått tillväga när jag mekat så kanske ni kan ge bättre tips på vad som kan göras eller ännu bättre hur man gör de på en smidigt sätt, för märkt för många gånger att de finns ett bättre sätt.

Då till projektet denna gången.

När bilen ser ut som den gör så kan jag inte ge upp nu när jag är nästan i mål, dock har jag inte gjort så mycket i/på motorn. Har ju givetvis gjort service och bytt delar och så utanpå motorn men inget inuti direkt. Så hade faktiskt tänkt lyfta ur motorn så allt blir enklare när jag byter kopplingen kollar även över växellådan samtidigt för att den ska bli som ny igen. Ska även lösa ett problem med EGR-systemet/sekundärluft systemet eller vad det är för fel. Då vore de passande att byta alla de invändiga slitage delarna när jag ändå håller på inuti motorn och har möjligheten att få hjälp från början till slut och jag har tiden att göra de på. Men jag vet ju inte riktigt vad de är som kan behövas bytas, vill inte byta allt bara för jag kan heller. Vill helst inte göra om ett sådant mek för jag var för snål eller dum heller haha. Men tanken är att bilen ska kännas som en nyare bil motormässigt och framvagnsmässigt eller snarare få den till det den en gång var. Svårt att tro motorn skulle vara slut, så går troligen rädda den och få den kännas som 15 år yngre med en lite större insats av 2 gubbar hoppas jag. Sett att man kan köpa en ny gammal motor för typ 5000, så hade ju hoppats på att själva renoveringen utav insidan på motorn inte kostar mer än 5000. Förhoppningsvis behövs inte ens de om man har sköt den tillräckligt väl. Men de känns ju att pärlan åldrats lite på de 20 åren och de 35000 milen.

Ska beskriva lite saker som jag märkt av åldern som uppkommit. Men man hör ju att de är något hål i grenröret/avgasröret sånt är att de läcker avgaser och lite sådana ljud men inget allvarligare än så direkt. Så blir att byta ut eller laga de, även alla slangar, gummi grejer, kablar och vad de nu kan finnas som är lika bra att byta. Men mycket har blivit påverkat av ålder har jag märkt. Tycker det blivit konstigt med ratten men servon funkar men den känns gammal på något vis, så tänkte åtminstone byta packningar i styrväxeln och gå över den när motorn är borta. Finns det något annat i samband med styrning som är lika bra att göra utöver de vanliga meken man gör på en bil med leder och bussningar. Styrväxeln är en av de få grejer jag inte kollat om den behöver lite kärlek. Kanske har med stången att göra iofs. Lägger hellre mer krut på något annat om man kan förlänga livet på sådana saker med lite service. Vet att de finns ett par motorkuddar eller bussningar som jag aldrig bytt och de lär väl inte hålla hur länge som helst.

Kommer vara väldigt noga med dokumentation och uppmärkning av grejer så de blir så enkelt som möjligt när de blir dags att få ihop den igen. Men jag har iaf tänkt att börja plocka ner fronten på allt som sitter framför motorn typ, för att få mer plats att jobba på samt komma åt att kontrollera och byta de som behövs utan krångel. Bytte kamrem med spännare det andra som var med i satsen, även vatten pumpen byttes då för ungefär 1000 mil sen. Så den byter jag inte ut men finns säkert mycket mer som ska byttas.

När jag har motorn utanför bilen på lämpligtvis ett motorställ så de blir smidigt att greja med. De är här jag börjar köra fast ordentligt förstår ju att jag måste öppna upp motorn och kolla efter slitage för att veta säkert. Så om de går plocka ner en motorn i en vis ordning eller bara plocka isär den till vis del vore de ju perfekt att veta. Vill slippa ta ner motorn i molekyler om jag kan göra det. Tänkte att om de inte behöver bytas så gör jag rent de från all gammal skit iaf. För de går att göra rent insidan av en motor på något vis antar jag? Vet inte vad som kan hända i en motor över 20 år men vill ju bada den i något känns det som. I samband med att jag öppnar motorn så måste jag givetvis ha nya packningar, men behöver jag inte köpa ett helt sätt med packningar så gör jag ju helst inte de. Har tillgång till alla verktyg och så man kan behöva för jobbet att lyfta ur motorn samt öppna och kolla slitage. Men behövs något lämnas iväg så gör jag ju gärna de så de blir gjort ordentligt. Ni hör ju hur pass vilsen jag är vid det här stadiet. Så om någon vill dela med sig av hur den personen skulle lagt upp det och gå tillvägaskulle vara mycket uppskattat från min sida :-D. Vore även bra med lite info om vad man kan kolla upp runt runt omkring motorn på utsidan när man ändå kommer åt lite bättre när den är borta. För de måste ju finnas en del del vanliga fel på dessa man kan hålla utkik efter. Tänkte att alla oljesystem, kylsystem och bränslesystem ska tömmas och spolas rent om de går.

Har tillgång till Heins Reparationshandbok för min modell av bil, där i finns ju mycket av infon jag behöver samt även moment och så på varenda liten bult och skruv typ. Men som många vet är de ju inte alltid bästa sättet att göra de på och de skruvar alltid med en helt ny bil så funkar inte alltid så. Självklart så kan man ju vara smart med google men hoppas ju det finns någon med den kunskapen som kan dela med sig av den till en annan volvo älskare haha. Vore kul att göra även detta meket själv på bilen då jag gjort nästan alla andra mek själv. Vill ju gärna bli klar inom en snar framtid så måste nog nästan få lite pointers av någon som kan motorer och Volvo för att lyckas med detta på tänkt tid. Blev lite hastigt skrivet nu
då jag ville se om de fanns något intresse från någon att ta sig tid och hjälpa en med en längre pointer om att plocka isär en motor och renovera typ. Lär ju garanterat ha mera frågor under tiden jag grejar med de här, men hoppas jag beskrev det jag tänkt göra tillräckligt bra för att någon ska kunna utveckla de och skriva något man kanske kan gå efter för att underlätta. Annars skruvar man ju överallt samtidigt vilket brukar sluta sådär. Vill ju givetvis fortsätta mitt putsa upp bättre än nytt tänk när jag gör detta, men vill ju gärna veta om det är möjligt att vara så noggrann om man har ungefär 14 dagar på sig. Jag kan och måste lägga minst 8 timmar om dagen gärna mer för att vara säker på att man hinner. Sen har jag hjälp iaf ett par timmar varje vardag samt hela dagar på helgerna de veckorna. Ska kolla upp lite mer imorgon om jag kan hitta något mer som är märkbart slitet. Beställer ju gärna det som man garanterat byter så snart som möjligt så att allt finns när det är dags. Men förstår ju att de inte går att avgöra allt innan man öppnat upp motorn och kollat. Så ska kolla upp de lite mer imorgon och göra efterforskningar tänkte jag så att jag kan komma igång så snart som möjligt.
Finns det något intresse för hur de går sen så kommer jag ju givetvis uppdatera med jämna mellanrum när jag kört igång. Men först så måste ha en så idiotsäker plan som möjligt innan ja börjar, där jag förhoppningsvis tänkt på det mesta och förberett så mycket som går så att man inte behöver gå ifrån projektet hela tiden. Är det något som är otydligt eller svårt att förstå så är det bara fråga hur jag tänkt, för kan finnas risk för att jag ord bajsa en del nu i natt. Så ber om ursäkt om det är mycket osammanhängande skit haha. Allt som hjälper mig i rätt riktning är jag tacksam för då man lätt fastnar i sitt egna något trångsynta tänk allt för ofta har ni några förslag är de bara skriva dem så jag kolla tråden så ofta jag kan imorgon samtidigt som jag börjar titta närmare på motorn. Har jag missat något som kan vara jätte viktigt att veta eller ta reda på så får ni jätte gärna säga till så jag vet om det eller kan ta reda på det.

Tack på Förhand!
Bilagor
4.JPG
4.JPG (425.23 KiB) Visad 583 gånger
3.JPG
3.JPG (579.25 KiB) Visad 583 gånger
2.JPG
2.JPG (553.81 KiB) Visad 583 gånger
1.JPG
1.JPG (570.29 KiB) Visad 583 gånger

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]