Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1254378
Hej!

Bytte till sommardäck för lite mer än en månad sen. Då hörde jag ett knackande ljud från höger framdäck som blev starkare och snabbare när jag ökade farten. Sedan försvann ljudet efter några dagar.

Så, nu är det inget som stör längre men man blir ju nyfiken på vad det var för oljud?

Någon som har en aning?
av MickeM
#1254405
Så du körde några dagar utan att ens se efter?
Du ryckte i hjulen åtminstone hoppas jag...

Kan du ha stukat bromsskölden lite kanske så den skapade i bromsskivan?
Lätt gjort.
av StefanNkpg
#1254547
Nej alltså jag tog av däcket och kollade, fick hjälp av grannen som kan bilar. Han kunde inte se nånting på bromsskölden, eller nåt annat konstigt. Var även förbi en mekaniker som kände på däcket, och tog loss båda framdäcken för undersökning. Men inte heller han såg någonting onormalt.
av StefanNkpg
#1258469
Nu är oljudet tillbaka igen. Det jag gjort sen sist är att byta olja och filter, samt en släpvagnskontakt. Vid oljebytet körde jag upp bilen på ramper och vid bytet av
kontakten körde vi upp bilen på plankor och stenar.

Annars har jag inte hissat upp den med domkraft eller tagit av däcken. Kan det va nåt med fjädern, eller krängningshämmaren? Sist jag var och besiktade så tog de upp det under bra att veta, alltså rost på fjäderben höger fran och visst glapp i krängningshämmaren, också höger fram.

Sjukt irriterande ljud😉

Mvh Stefan

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]