Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
#1258874
Flytta däcket som låter till en annan position så kan du utesluta det ivf. Fortsätter det så pröva svänga med fulla hjulutslag höger vänster några gånger när du kör i gånghastighet. Låter det mer då?
av kebabpizza
#1259615
Dåligt hjullager höger sida är ju också en tänkbar orsak till oljudet, hissa upp bilen och snurra på hjulet och känn samtidigt på fjädern om några vibrationer fortplantar sig.
av Kena
#1259652
Jo hjullager skulle det kunna vara eller drivknut. Gör som förslaget ovan för att utesluta lagret sedan borde det vara dags för knutbyte.
av StefanNkpg
#1259661
Fick hjälp av en snäll granne att hissa upp bilen. Snurrade på höger fram, kände inga vibrationer från fjädern. Däremot på vänster fram, där klonkade det om fjädern när jag snurrade på bromsskivan. Sedan kändes fjädern glappig? Alltså jag har ingen erfarenhet av sådana här jobb och vet inte hur det ska kännas. Men tyckte i alla fall att det glappade och klonkade i fjädern när jag snurrade på bromsskivan.
av StefanNkpg
#1259675
Bytte även plats på däcken fram utan att det blev nån skillnad. Hur länge törs man åka såhär tro? Vad kan hända i värsta fall om Drivknuten eller hjullagret går åt helvete?

Frågar eftersom jag har en gubbe hemma i Norrköping som mekar billigt, men frågan är väl om man törs vänta så länge? Den går bra för övrigt, inget ryck vid inbromsning eller konstigheter i styrning. Bilskrället har gått 39.000 mil så därför försöker jag hålla mig till billigare mekaniker😉👍
av MickeM
#1259725
Nja, vad kan hända...

En drivknut som havererar kapitalt så är du stående. Helt klart. Inte en meter till för egen maskin. Kanske Inte direkt livsfarligt, MEN!
Sen kanske axeln lossnar ur havererade knuten och vevar runt och slår sönder saker. River av en bromsslang med otur.....
Merkostnader är det ju helt klart.
Bärgning i bästa fallet.

Ett hjullager som havererar helt, kan få hjulet att lossna så det blir att dra åt den sidan mycket hårt. Bromsen och yttre knuten håller kvar det i hjulhuset, men farligt ändå.
Merkostnader....

Ett hjullagerbyte kan inte skilja mer än hundringar mellan större och mindre universalverkstad.

Jag hade personligen bitit i sura äpplet.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]