Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasamna
#1254189
Hejsan!
Har en volvo 850 -97 som helt plötsligt har börjat dra ur batteriet när den står stilla.
När man ansluter batteriet till bilen så startar en högvarvig fläkt, låter som det kommer från motorrummet någonstans, hörs nästan inte om man sätter sig inne i bilen. Fläkten slutar inte att gå förens batteriet är dött ?
Kan det vara något relä som är trasigt eller något annat som jag kan
kan felsöka på utan att lämna in den till volvo?

kanske någon annan som varit med om liknande fenomen ?

Tacksam för svar ....
av Rådlös
#1254217
Om det är en kylarfläkt, som man kan anta, så kan det vara den termostat som styr den fläkten, som har "hängt sig".
Jag vågar inte säga säkert hur det ser ut på din bil, men på kylaren brukar det sitta en termostat, en elektrisk kontakt som känner av värmen i kylaren. Prova att lossa en kabel där, troligen vanlig flatstiftkontakt och isolera den tillfälligt med lite eltejp. Termostaten är en liten rund grej, stor som några 5-kronor på varandra och med flatstiftkontakter.
Snurrar fläkten ändå?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1254267
Det stora reläet längst till höger är för fläkten, som kan antas genom att läsa texten "RELAY COOLING FAN" på det.

Om det är det reläet du menade så är svaret NEJ, det ska inte bara vara en kabel i mittersta kontakten, det ska vara 2. Men om bara en finns så borde fläkten bara gå ca 2-3min efter att bilen blivit avstängd.
av jonasamna
#1254366
Hejsan!

Var inne på volvo verkstaden idag och pratade med dem och det sa att det var fläkten till sekundärluftpumpen som hängt sig. Sitter tydligen under batteriet.
Det är vanligt att reläet som sitter där under tar in vatten och ärgar sönder. Han tycte att jag skulle koppla bort fläkten då det är den billigaste lösningen.
Var tydligen något med miljöaspekten på motorn att göra, tydligen så blåser den in luft i grenröret under 2 minuter vid kallstart så att katalysatorn ska bli varm snabbare och därmed minska påverkan på miljön.

Ska se om man kan plocka bort batteriplattan och komma åt fläkten därifrån eller om det är lättare underifrån.

Vad tror ni , låter det rimligt ?
av jonasamna
#1254553
Ok, kanske kan vara värt att testa. Om man tar bort kontakten till pumpen kanske man får en motorvarningslampa som lyser.
Ska testa att plocka bort kontakten ikväll så får vi se

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]