Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MegakriLL
#1253667
Hej, har en Volvo 850 från 1996 med en B5252s
Har problem med att tomgången bluddar (så de gungar i bilen) när motorn blivit varm (kall motor inga problem), känns att den blandar för fet blandning typ chokear hela tiden, drar typ 1,8l/mil.
Servar bilden själv med olja, oljefilter, luftfilter och kupefilter varje år.

Lite filmer:
(varv talet stannar till strax över 1000rpm innan den går ner)



Saker jag hittat på nätet och folk har tipsat om.
Har bytt/kontrollerat:
-Bytt Tändstift.
-Bytt Tomgångsventil.
-Bytt Lambdasond.
-Kontrollerat vevhusventiliation (finns vakuum, försöker suga ner påse)
-Kontrollerat fördelarlock och rotor efter överslag (såg ut som nytt)
-Tändkablar letat efter trasiga kablar (ohmmätt under rörelse).
-Letat vakuum läckor (2 burkar startgas gått åt).
-Kontrollerat att spjällhus stänger och rengjort allt man kommer åt utan att plocka ner spjällhuset.

Ska byta INLOPPSLUFT TEMPERATUR GIVARE (1389556) efter som testa att koppla ut utan att få någon felkod eller förändring i tomgång(verkar död)
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 89556.html
Senast redigerad av 1 MegakriLL, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1418594
@AlexanderRagnar, Den här snubben (TS) har inte varigt in här på över 2 bast.
Till saken utöver det han kollat så finns det en tempgivare till sitter i termostat huset o är skit kul o byta :bored: En tanke bara.
Visar tempmätaren rätt den borde inte göra det om den givaren e knas men vad vet jag?. Finns andra här som är mer hemma på sånt här.
av AlexanderRagnar
#1418660
Ah jag såg detta men tänker att det va värt ett försök, ah tack för tippset men, tempmätarn är nybytt och kontrolerad med multimeter. På min bil lutar det mer åt haveri i kabelhärva eller att styrboxen ha gett upp, allt annat är antingen bytt eller kontrollerad vid detta laget...
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1418673
En tänkbar orsak är:
Om du också har en 10-ventilare dvs B5252S så kolla att gränslägesbrytaren i spjällhuset sluter vid tomgång, det är ju den enda återföringen av gaspedalens läge som finns.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1418676
Hasse53 skrev:En tänkbar orsak är:
Om du också har en 10-ventilare dvs B5252S så kolla att gränslägesbrytaren i spjällhuset sluter vid tomgång, det är ju den enda återföringen av gaspedalens läge som finns.
Du menar trottelpositons givaren eller tps som den kallas?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1418689
Kollade i elschemat för 850 My96 och komponenten har nummer 7/54 och är en Trottel Position sensor dvs en potentiometer så du har rätt! (således inget gränsläge) Minnet sviktar då det är 15 år sedan jag sålde min 854GL My 94( med fyrbultade hjul!!).
Oavsett kan det vara läge att kolla att TPS:en funkar som den skall och inte har avbrott i kolbanan.
#1418754
Har en Volvo v70xc (som EPA) och de satt på vindavvisare när jag köpte den . Vill nu ta av dessa men hittar ingen information eller inga instruktioner på hur man gör det. Har ni några tips hur man enkelt får av dem? Har bara på framrutorna . Skulle verkligen uppskatta hjälp

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]