Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#1253646
Hej,
Tog över en rishög, där drivaxeln hade hoppat ut, men som tidigare ägare hade fixat. Nu hände det igen, vid en u-sväng. Nu är bilen på skroten, men jag vill ändå veta vad som kan få en drivaxel att hoppa ut?!
Jag hörde en del knackande vid rattutslag på parkeringsplatsen under den korta tiden jag hade bilen.
#1253698
Hoppat ur, var?

Axel ur yttre knuten, = kass/ingen C-ring. Det kan hända om man kvaddar den vid ihopmontaget. Den måste nypas ihop när knuten förs över.

Hoppat ur växellådan är samma sak, om vi snackar vänster sida. Fast då C-ringen på INRE knuten i diffen.

Yttre knut hoppat ur hjulnavet, så är centrumskruven borta/av.

Om höger axel hoppar ur lådan måste stödlagret på motorn vara löst/kapitalt kass. Borde låta som en stenkross.

Har inre knuten hoppat isär oavsett sida, har du motorfästen som är helslut. Verkligen helslut!
Det kan du ha i kombo med de två övre händelserna också.
#1253751
MickeM skrev: tor 07 jun 2018, 13:42 Hoppat ur, var?

Axel ur yttre knuten, = kass/ingen C-ring. Det kan hända om man kvaddar den vid ihopmontaget. Den måste nypas ihop när knuten förs över.

Hoppat ur växellådan är samma sak, om vi snackar vänster sida. Fast då C-ringen på INRE knuten i diffen.

Yttre knut hoppat ur hjulnavet, så är centrumskruven borta/av.

Om höger axel hoppar ur lådan måste stödlagret på motorn vara löst/kapitalt kass. Borde låta som en stenkross.

Har inre knuten hoppat isär oavsett sida, har du motorfästen som är helslut. Verkligen helslut!
Det kan du ha i kombo med de två övre händelserna också.
Tack. Drivaxelns kugg/refflade ende på vänster sida var blottad, den enda som ska in i hjulets centrum(vad den delen heter vet jag ej) det lagret där den ska in har 5-6 järnkulor, dessa kulor åkte ut på marken när jag på plats försökte lirka in drivaxel på plats, men omöjligt kände jag då, finkläder mitt i gatan med en vanlig domkraft.

....så, saknades det en skruv eller c-ring som gjorde att den hoppade ut? Intressant att den oxå hoppade ut från tidigare ägare, men som skulle va fixat hos en mekaniker. Kan det varit hjullager eller annan del som var fel på som orsakade detta?
#1253809
Om hela axeln inkl yttre knuten ,(inkl skyddsbälg), åkte ur navet saknas centrumskruven.

Om drivaxeln (smala delen) åkte ur yttreknuten (knuten är grova rörliga delen) var det C-ringen som var kass.

Det är splines i änden oavsett vart den delade sig.

Men det rampade ut kulor ur yttre knuten. ..
Då har den böjts för långt, men det kan den göra i båda scenarion ovan.
En sådan utsliten sönderramlad knut skulle förresten inte kunna lagas heller. Måste bytas ut.

Jag TROR att det är c-ringen i ditt fall.
Min teori:
Detta för att tidigare ägaren sannolikt bara tryckte ihop den utan C-ring.
C-ringen fick nog detta att hända FÖRSTA gången. Klåparmonterad yttre knut vid tex skyddsbälgsbyte.
Den ringen finns inte att köpa löst, och följer endast med dyrare damasksats eller komplett knut.
Troligen köpte förre ägaren den billigaste damasksats en som fanns pga bilens övriga status, och fick därför ingen ny ring med denna gång.
Tryckte i axeln utan ring, höll käft och sålde bilen.
av Daven
#1254527
Är inte helt säker men har inte sista årsmodellerna av S/V70 samma motor som V70N. Där är inre drivknuten utförd som en kulkorg med "lösa" kulor. Om man drar i den axeln så ramlar kulorna lös och faller ner i damasken. Man måste vara mycket försiktig om man jobbar i framvagnen på dessa modeller så att inte inre knuten åker isär. Försöker man köra så går oftast kulkorgen sönder.
#1254592
Blev inte inre knuten sådan när yttre knuten gick från mutter till 14mm skruv i centrum?
(Offtopic, jag vet)
#1261474
tack för svar, o ledsen för min sena återkoppling.

Så kan man dra slutsatsen att förra ägaren fuskade med lagningen förra gången? Eftersom samma fel återkom. Sen om det beror på saknad eller dålig c-ring kommer vi aldrig få veta.

Fråga, kan en sliten drivknut resultera i att drivaxeln hoppar ut? Eller är det bara avsaknaden av C-ring som orsakar detta?
#1261477
Med tanke på den kraft man applicerar ibland försatt få isär yttre knutar i låsringen.
Så sliten så den hoppar isär? Nej. Även om det teoretiskt är möjligt.

Men jösses vilket väsen och ryck det skulle vara en bra stund innan det sker....

Man har sannolikt våldat på yttre knuten över låsringen, (C-ringen) så den skadats.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]