Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av azorwhite
#1253547
Hej!

Jag har en V70 -00 med 103kw motorn (5cyl, 2.4l bensin). Jag har senaste veckorna noterat ett ljud från motorn vid tomgångskörning, vänligen se video.



Ljudet jag syftar på är det lågfrekventa jämrande ljudet som kommer och går. Det finns inte där när motorn är kall, och det låter typ som att det kommer innifrån motorblocket. Kamremmen ska bytas om ett år och snart dags för service, men det låter inte som att det kommer från den delen av motorn.

Vad kan detta vara?

Den har gått nästan 20 000mil, och det har varit några knasigheter av och till som jämrande styrservo (min grannes S70 lät som en plågad katt, så jag tar det inte för seriöst) och som kan höras lite i videon också så är det ett tickande ljud vid tomgång (dock jämnt drag vid belastning).

Tack!
av azorwhite
#1254604
Det finns två ljud, dels det högfrekventa väsande ljudet och det lågfrekventa pulserande ljudet. Det är det lågfrekventa jag menar. Väldigt svårt att lokalisera, men låter som det kommer inifrån motorblocket eller från toplocket. Vad jag minns har det inte låtit så förut. För några veckor sedan skrek det till någonstans när jag släppte kopplingen för motorbroms, och det va typ då det började tror jag. Det låter inget alls när den e kall.

Det påverkas inget alls av koppling eller ac eller servobelastning. Det försvinner eller låter mindre när man drar på lite på gasen. Jag bara undrar om något allvarligt börjar ge sig.

Tack för alla svar och all hjälp!
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1254769
Exakt det där ljudet hade jag från en C70 1997 jag hade under några dagar, köpte den som reservdelsbil då tidigare ägaren fått besked att det var lagerknack. Den som köpte den av mig använder den och ljudet är likadant som för ett år sedan och han har fått förslag på att det är oljepumpen...
Kör man en D5 med avtaget oljelock låter det exakt så där men förstås betydligt högre.

Mike
av Kena
#1256292
Ett sätt att lokalisera ljud med är att ta på ett par hörselkåpor. Sedan tar man en skruvmejsel och håller mot ena hörselkåpan och olika ställen där man tycker ljudet kan komma ifrån. Mejsel ska funka som en brygga till örat så det måste vara en mejsel med hårt skaft annars dämpar den bort ljudet.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]