Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heppes90
#1253330
hej har ett problem med v70in min nedre fästet till stötdämparen är av, är så att stötdämparen går på men själva gängade biten där bulten går på är av. någon som har nån ide på en bra lösning eller måste jag byta hela bakvagnen (har en liggandes) men har ej kunskap att byta så någon som vet vart det finns en bra guide som visar hur man gör om jag måste byta hela sk@ten ? svetsa på en bult sedan skruva på mutter med bricka kommer det gå igenom bess?

behövs mer detaljer på vad problemet är så ska jag försöka förklara så gott jag kan
#1253343
Finns det någon gänga kvar alls eller bulten är av alldeles vid dämparen?
Jag hade samma problem med min när jag monterade en chassisats, på min fanns det så pass mycket kvar att jag faktiskt kunde dra åt muttern (utan bricka).
Sitter endast i ett par varv gänga, men det har fungerat bra i 22 000 mil nu och lär förhoppningsvis funka ett tag till. Är ju inte direkt någon påfrestning åt det hållet.
Jag monterade nya kupolmuttrar så det syns inte på t ex bilprovningen att bulten är av.
#1253456
Nu när jag tänker tillbaks så har jag för mig att min högra brast så att det fanns typ bara ett varv gänga kvar, tog ett (M12!?) gängsnitt och gjorde nya gängor en bit och sedan på med en kragmutter med kupol.
Man får vara lite påhittig ifall man inte vill byta hela axeln, jag lyckades lösa det på detta sätt, du får ju själv avgöra ifall den lösningen går att använda på din bil.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]