Sida 1 av 1

Inre drivknut, "lagat" sönder metallring.

Postat: ons 23 maj 2018, 10:47
av 42Hz
]Hej, ny på forumet, desperat efter att jag skulle byta "spindelled" på min V70 (00), såg Youtube-video på proceduren och det såg ju så enkelt ut!

Läste även på lite innan och noterade att man kunde, om man hade otur dra ur drivaxeln ur den inre drivknuten så jag kände efter genom att vrida på bromsskivan så det inte snurrade fritt innan jag skruvade tillbaka allt igen, startade bilen, i med växel och upp med koppling och det hände inget förutom ett krunchande ljud från framänden!

Tog bort hjulet och såg att det rann ut tjockt fett från den inre damasken som nu var punkterad! Helvete!
Monterade bort allt igen och fick loss hela drivaxeln, sprättade upp damasken och plockade ut kulor och trasiga stålbitar, visade sig att metallringen som ska ligga runt kulorna och hålla dessa på plats var i tre delar!

Upptäckte att den inte går att hitta som reservdel utan man måste köpa komplett drivaxel för drygt 1500-2000kr! Blev dyra läropengar eller går det att hitta ringen som reservdel?!

Tacksam för hjälp om någon har information var man kan få tag på denna del!

//Harri
v70.jpg
v70.jpg (90.78 KiB) Visad 923 gånger

Re: Inre drivknut, "lagat" sönder metallring.

Postat: ons 23 maj 2018, 11:39
av 42Hz
Har lyckats lokalisera en begagnad drivaxel, visserligen trasig damask (förhoppningsvis på hjulsidan" så då kan jag ta stålringen från den och rädda den befintliga drivknuten utan att behöva ruinera mig! :x

Re: Inre drivknut, "lagat" sönder metallring.

Postat: tor 24 maj 2018, 13:45
av 42Hz
Bumpar min egen tråd, verkar som det inte finns bågra andra alternativ än att köpa en komplett drivaxel. =(

Re: Inre drivknut, "lagat" sönder metallring.

Postat: tor 24 maj 2018, 19:16
av MickeM
Du borde ju kunna köpa begagnad axel för några hundralappar....

Alla 140hk eller 170hk bensin med manuell låda samt med skruv till drivknuten passar oavsett S eller V70I.

Inte från S80, S60 eller V70N!
Dom ser lika ut.
Yttre knut är lika men jag tror att axeln är längre.

Tidiga modellen före 1999 har en mutter som håller yttre knuten i navet. Inte lika.

Re: Inre drivknut, "lagat" sönder metallring.

Postat: fre 25 maj 2018, 07:59
av 42Hz
MickeM skrev: tor 24 maj 2018, 19:16 Du borde ju kunna köpa begagnad axel för några hundralappar....

Alla 140hk eller 170hk bensin med manuell låda samt med skruv till drivknuten passar oavsett S eller V70I.

Inte från S80, S60 eller V70N!
Dom ser lika ut.
Yttre knut är lika men jag tror att axeln är längre.

Tidiga modellen före 1999 har en mutter som håller yttre knuten i navet. Inte lika.
Tack, nyttig information! Nu blir lättare att hitta något på bildelsbasen eller liknande.

Lite bilder på eländet:
vol03.jpg
vol03.jpg (242.47 KiB) Visad 821 gånger
vol02.jpg
vol02.jpg (202.84 KiB) Visad 821 gånger
vol01.jpg
vol01.jpg (107.31 KiB) Visad 821 gånger

Re: Inre drivknut, "lagat" sönder metallring.

Postat: ons 30 maj 2018, 20:53
av 42Hz
Äntligen fick jag tid att montera den begagnade drivaxel! Verkar funka bra!
IMG_20180530_113425.jpg
IMG_20180530_113425.jpg (1.2 MiB) Visad 656 gånger