Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 42Hz
#1250998
]Hej, ny på forumet, desperat efter att jag skulle byta "spindelled" på min V70 (00), såg Youtube-video på proceduren och det såg ju så enkelt ut!

Läste även på lite innan och noterade att man kunde, om man hade otur dra ur drivaxeln ur den inre drivknuten så jag kände efter genom att vrida på bromsskivan så det inte snurrade fritt innan jag skruvade tillbaka allt igen, startade bilen, i med växel och upp med koppling och det hände inget förutom ett krunchande ljud från framänden!

Tog bort hjulet och såg att det rann ut tjockt fett från den inre damasken som nu var punkterad! Helvete!
Monterade bort allt igen och fick loss hela drivaxeln, sprättade upp damasken och plockade ut kulor och trasiga stålbitar, visade sig att metallringen som ska ligga runt kulorna och hålla dessa på plats var i tre delar!

Upptäckte att den inte går att hitta som reservdel utan man måste köpa komplett drivaxel för drygt 1500-2000kr! Blev dyra läropengar eller går det att hitta ringen som reservdel?!

Tacksam för hjälp om någon har information var man kan få tag på denna del!

//Harri
v70.jpg
v70.jpg (90.78 KiB) Visad 855 gånger
#1251005
Har lyckats lokalisera en begagnad drivaxel, visserligen trasig damask (förhoppningsvis på hjulsidan" så då kan jag ta stålringen från den och rädda den befintliga drivknuten utan att behöva ruinera mig! :x
#1251220
Du borde ju kunna köpa begagnad axel för några hundralappar....

Alla 140hk eller 170hk bensin med manuell låda samt med skruv till drivknuten passar oavsett S eller V70I.

Inte från S80, S60 eller V70N!
Dom ser lika ut.
Yttre knut är lika men jag tror att axeln är längre.

Tidiga modellen före 1999 har en mutter som håller yttre knuten i navet. Inte lika.
#1251270
MickeM skrev: tor 24 maj 2018, 19:16 Du borde ju kunna köpa begagnad axel för några hundralappar....

Alla 140hk eller 170hk bensin med manuell låda samt med skruv till drivknuten passar oavsett S eller V70I.

Inte från S80, S60 eller V70N!
Dom ser lika ut.
Yttre knut är lika men jag tror att axeln är längre.

Tidiga modellen före 1999 har en mutter som håller yttre knuten i navet. Inte lika.
Tack, nyttig information! Nu blir lättare att hitta något på bildelsbasen eller liknande.

Lite bilder på eländet:
vol03.jpg
vol03.jpg (242.47 KiB) Visad 753 gånger
vol02.jpg
vol02.jpg (202.84 KiB) Visad 753 gånger
vol01.jpg
vol01.jpg (107.31 KiB) Visad 753 gånger
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]