Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250974
Hejsan!

Jag har haft min volvo xc70 -99 i några månader och använt den till pendling. Alltid lungt och fint kört.
Men för tre dagar sedan så började den röda oljelampan lysa mitt under körning.
Stängde då av bilen och kontrollerade olja m.m... Allt var OK.
Startade igen och körde hem och ingen lampa lös...

Dagen efter samma problem igen, även denna gången släcktes den direkt när jag stanna vid vägkanten.
Sammanfattning så lyser den bara vid körning. Inte vid tomgångskörning.
Motorn tickade även när jag stannade vid vägkanten men slutade ticka när jag starta om bilen?!

Vad kan vara felet?
Den har inte varit servad på länge, kan det ha något med det hela att göra? Oljefilter igensatt eller något liknande?

Stort tack på förhand.
Hälsningar
Kristoffer
#1251041
Service är alltid av godo, det är svårt att hävda annat!
Om det är väldigt länge sedan sist som olja och filter byttes så kan det självklart vara en anledning, lampan lyser ju då det blir för dåligt tryck i systemet och gammal olja är sällan så ren.
Om du har tur så räcker det att göra en oljeservice, i värsta fall så finns det redan skador.
#1251064
Ett klassiskt fel på Volvos rödblockmotorer, B18/B20/B30/B21/B23/B230 var att kabeln från givaren till instrumentet var skadad i isoleringen. Nu har du en vitblockmotor, men samma fel kan nog uppträda där i teorin. Den jordades mot något närliggande gods. Kolla kabeln om du inte hittar något annat fel, som Hilmer föreslår t.ex.
#1251104
Kan det vara så att oljesilen täpps till när du kört en stund och när du sedan stannar motorn så rinner oljan bakvägen genom silen och skräpet hamnar i tråget igen? Verkar ju inte vara ett elfel i och med att du hör tickande ljud.
#1251652
Kan vara o-ringen som tätar mellan pick-upen (som suger olja i oljetråget) och kanalen i motorblocket som börjar bli dålig. Dvs att det inte sugs upp tillräckligt med olja i motorn. Att ta ned oljetråget är ngt en hemapulare kan fixa. Lättare om motorbussningarna inte är helt gamla och ihoptryckta för då måste motorn lyftas någon centimeter....
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]