Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1250927
Hej och tack för alla tips jag redan funnit ang ABS problem här på forumet!
Jag hjälper en kompis med ABS fel. V70L år 1999 med ABS/STC styrenhet.
Har fått felkod på vänster framhjul och verkstadsmannen säger att det kan vara följande:
- Fel på ABS ringen - nu utbytt, samma fel
- Fel på givaren - nu utbytt, samma fel (visar ca 1450 ohm)
- Fel i ABS/STC styrenhet - har lött om alla kontaktpunkter på kortet som går att löda om. Enligt forumet ett vanligt problem, s k kall lödning. Felet kvarstår.
Jag kan inte se någon oxidation på kontakterna som går från ABS enheten och ut till hjulen.
Innan jag beställer en ny/begagnad ABS enhet vill jag höra om det finns någon med mera tips än att byta ut ABS enheten?
Mvh Jan
#1250937
Ett annat vanligt fel är kablaget ut till främre hjulen, har fått byta på båda sidor på min 850.
Jag hade problem med mitt system så jag mätte till sist upp kablaget och det visade sig vara avbrott på kablarna, så jag letade upp kablarna och skarvade vid fjädertornen och drog ut nya kablar till hjulen.
#1250991
Har du mätt upp alla sensorerna i kontakten vid boxen, bara tänker så du mätt på rätt?
Det går en kabel fram till vardera hjul från boxen. På min har jag fått byta båda kablarna fram, vid två olika tillfällen.
Förövrigt så tycker jag 1450 låter högt, ska det inte ligga kring 1000-1100!?
#1251171
Ska ta och kolla alla sensorer, har dumt nog inte gjort det då felkoden pekar på vänster framhjul. Ska kolla om motståndet är lägre om jag mäter utan kontakt/kablar inblandade. Jag tycks mej sett här på forumet att resistansen kan vara högre än ca 1000 ohm. Jag har mätt upp den gamla sensorn som jag bytte ut (såg väldigt skruttig ut) och den är på ca 900 ohm och borde då funka. Tack för era svar!! Om/när jag får bort felet ska jag meddela här på forumet!

Jan
#1253595
Har nu bytt ABS enhet (köpt på skroten), felet kvarstår. Ohm mätning av vänster fram ska göras på kontaktnr 1 - 2. Visar 659 ohm, är alltså hel. Förut följde jag anvisningar jag hittade här på forumet där kontaktens nummer till sensorerna måste ha kommit från en ABS/Tracs enhet då de inte stämmer med ABS/STC.
Någon som vet vilka kontakt nummer som går till respektive sensor på ABS/STC?
Och vet någon hur stor ström man får från sensorn om man mäter när man rullar på hjulet?
Jan
#1253674
Den givare jag tog bort är nog hel och visar 659 ohm utan att vara kopplade via ABS kontakten. Nya givaren visar 659 ohm både via ABS kontakten och utan att vara kopplad in på kontakten. Så då undrar man vad som gäller....... ?

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Luftfilter är enkelt och bekvämt att byt[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]

Den eviga däcksfrågan

Hur tjocka spacer kör du med? Utan spacer ska[…]