Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249938
Hej,

Har stora ljudsystemet i min S70 och jag vet inte om centerhögtalaren funkar, om den någonsin funkat.

Kan man testa centern genom att rycka ut högtalarkabeln ur stereon som går till resterande högtalare och bara behålla centerkabeln?

Tänkte att centern drivs ju ändå av den inbyggda förstärkaren.
#1250349
vet inte vilket som stämmer, har läst att mitthögtalaren drivs av själva stereon även om man har slutsteg. andra har menat att man måste ha stora stereon och slutsteg för att det ska fungera.
men jag märkte själv att det kom inget ljud trots både slutsteg och stora stereon. Det var först när jag hittade 3-ch / 3d knappen som det kom ljud. det märks tydligt om det kommer ljud eller ej.
att en högtalare går sönder är extremt ovanligt om den inte blir rejält misshandlad, även då lär det komma ljud men låta som skit
#1250961
Tack för svaren. Den är stendöd. Jag öppnade upp den och den där magneten som sitter i mitten låg löst i dammskyddet. Vad jag har förstått är det relativt vanligt med dessa högtalare att just magneten lossnar. Jag tycker att det borde gå att köpa en högtalare lös om man hittar någon 5.25 som inte är alltför djup och sätta dit istället. Ska forska vidare i det.
#1252662
För ett antal år sedan låg priset på 1500, om jag inte minns fel, kan ha varit 2500 också, minns som sagt inte riktigt. Det var till en högerstyrd c70. Hittade en på skroten som jag fixade till istället, för runt 500. Hade sönder högtalargallret i samma veva, det gick på 500 hos Bilia.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]