Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249672
Tog över en v70 -99:a. Hittade detta papper i serviceboken. Kostnadsförslaget nästan 6 tusen, varpå kunden bara betalade för undersökningen. Det är alltså 4-5 timmars jobb som behövs för byte av pollenfilter, o packning på kondensor. Kan det verkligen stämma? Okej, gamla köldmedlet(om det finns kvar) ska tas ut, och nytt pumpas in. 6 papp, ja på en nyare bil OK, men på en gammal häck NEJ, då blir det nedvevade rutor ;)

Edit - kan inte ladda upp bilder längre på sajten - får felmeddeande, oavsett filstorlek. Något med kan inte identifiera bildkälla - URL.... ???????? (jpg) Ville ladda upp bild på kostnadsförslaget.
#1249674
Förstår inte frågan riktigt... Det är ingen större skillnad på AC systemen i dessa bilar mot nya bilar. Om något är systemen på dessa modeller mer omständiga än nyare, då det bl.a. saknas mycket diagnostik-/mjukvaruhjälp.

Det är inte bara att tömma och fylla på heller, systemet ska trycktestas och vaccuumsugas också.
#1249683
Ja, det springer iväg.

Jag fick läckagetest, och återfyllning på en VW Passat 1,8t (skitbil) för några år sedan. Kanske 2012.....
Ca 2000kr.
INGET byttes.
Bara tillsattes köldmedia.

Så ska torkfilter (några hundra) och en packning vid kondensorn (billig, men arbete) samt ny köldmedium läggas till så...
Jag kan inte bedöma tidsåtgången på packningsbytet, men nog får man lägga 2500-3500kr på 2000kr för kompletteringsfyllningen jag fick gjort för 6år sen.
Kan stämma med ca 6000kr.

Något att tänka på för alla som tror att dom spar pengar med AC av.
Stillastående AC havererar fortast.
Även om man inte fixar, minskar värdet.

Visst, en v70 1999 har numera ett mycket blygsamt ekonomiskt värde, men med fungerande AC är den mer lättsåld, samt mycket trevligare att köra.
#1249793
Jag brukar reparera ACn själv och sedan låta en verkstad/kylfirma provtrycka systemet och fylla på med gas. Då kostar det inte så mycket. Tror jag betalade < 2000 kr för provtryckning och fyllning sist. Men AC är ju typ den funktionen som är mest värd att lägga pengar på ju! :)

6000 kr för att byta pollenfilter och packningar till kondensorn låter dyrt. Packningarna byter man ju enkelt på några minuter själv. Tror jag fick prisförslag för att byta hela kondensorn inkl packningar och torkfilter för det priset på verkstad för kanske 7 år sedan. Valde då att byta grejorna själv istället.
#1250379
SubMarine skrev: mån 14 maj 2018, 20:51 Jag brukar reparera ACn själv och sedan låta en verkstad/kylfirma provtrycka systemet och fylla på med gas. Då kostar det inte så mycket. Tror jag betalade < 2000 kr för provtryckning och fyllning sist. Men AC är ju typ den funktionen som är mest värd att lägga pengar på ju! :)
jag tänkte att jag skulle göra samma, har bytt kompressorn (den hade skurit), jag åkte sedan till Bilia, men dom ville ha 5000 för att provtrycka, vacumsuga och fylla (arbete 3000 gas 2000)
så det blir till att fylla själv med egen gas...

förra bilen hade jag i en burk tätning och sen en burk gas (under 500kr totalt), har fungerat felfritt i 5 år. Bilia skulle ha 16000 för att byta evapuratorn...
#1250381
Kolla med en mindre AC verkstad de tar runt 2000 för vacuum och trycka samt fylla. Med ny kompressor behöver du rätt mängd olja också annars lär den inte bli långlivad...
#1250387
Ja jag har inte heller haft så stor framgång när jag frågat på de autoriserade verkstäderna. Upplands Motor ville inte ens ta sig an uppgiften efter att jag bytt några packningar och torkfilter själv utan hävdade att de inte jobbade med system som någon obehörig pillat med på grund av säkerhetsrisk. Konstigt argument iom de ju inte kan veta historiken på de andra AC-jobben heller... Som tur är finns det andra att vända sig till.
#1251612
frasse4 skrev: lör 19 maj 2018, 07:58 Kolla med en mindre AC verkstad de tar runt 2000 för vacuum och trycka samt fylla. Med ny kompressor behöver du rätt mängd olja också annars lär den inte bli långlivad...
nu var kompressorn redan innan fylld med rätt mängd olja och inget har runnit ut så det bör vara okej tror jag
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor