Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249626
Om man åker till en skrot för att plocka delar från andra bilar - hur funkar det?
Avtalar man pris innan eller efter man plockat grejerna? Kan ju ta bra tid ta fram vissa delar. Är det ockerpriser i Stockholm? 200kr för en låskista läste jag någon hade betalat, låter för billigt för att stämma - jag räknar mer med att man blir smått blåst. Sällan nått som är billigt idag. Kollar man bildelsdatabasen så är det rena skämtpriser! --- då kan jag istället lägga till ett par hundringar o få nytt.
#1249673
Att det är så mycket billigare på självplock jämntemot bildelsbasen är ju inte så konstigt. Priserna på bildelsbasen inkluderar ju demontering, dokumentering och i många fall funktionstestning. Jag hörde av en gammal räv att bildelsbasen tar/tog ut en avgift för 'annonserna' också, så den kostnaden måste ju täckas också.

Och vissa delar är ju jäkligare än andra att demontera. T ex en dörrkista tar ju mycket längre tid att plocka ur än grillen. Så även tidsåtgång måste ju tas med i prissättningen.
Plockar du själv så jobbar du ju gratis, och betalar bara för den faktiska delen.
#1249684
Självplockskrotar var vanligt när jag körde skitbilar från -70 och -80talet som behövde ständiga skrotbesök för div delar.
Då var man ALLTID överens om priset innan man började.
Det är inte så att du lägger x antal timmar på demontering av en pryl som du sen får höra är "för dyr" för att du ska vara intresserad.

Men det finns ALLTID en risk med delar från en skrot.
Kan vara kass eller är det innom kort. Särskilt med delar som ofta är sönder.
Men en grill eller dörr tex, ser man ju lätt skicket på.
En generator tex ser man inte skicket på.
Du fattar..

Men oftast fick man byta del, om den var kass. (Alltid i mitt fall, men nån polare gick på pumpen med nån svindyr diff till en Audi Quattro som också hade missljud)
Dom är sällan omöjliga.
#1249788
På t.ex. returbilen så finns prislista på alla delar tillgänglig på nätet för att se vad saker och ting kostar. Priserna gäller på delarna rakt av d.v.s. en motor kostar lika mycket oberoende av märke/modell/prestandasteg. Dock inga byten eller prisavdrag för skavanker, men priserna är väldigt bra.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]