Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249485
jag har en 850 T5 från 94 som jag försöker fixa, förra ägaren har bytt topplockspackning och tänddelar men sedan gett upp.

Den startar direkt går fint i nästan 10 sekunder, men sedan blir tomgången väldigt låg och den dör tillslut.
När man gasar då måste man ha et trått ägg under pedalen och smyga upp långsamt i hastighet och köra ganska låga varv, annars klipper den till och man tappar all kraft, får släppa gasen och göra ett nytt försök att gasa mjukare. Att kärring köra är att gasa för mycket, går inte att få upp bilen i mer än cirka 100km/h efter en lång flygraka.

Det sitter en hel del uppgraderingsdelar under huven, tryckrör, slangar, öppet luftftfiulter, öppen dumpventil bla.
bild på moturutrymmet: https://www.dropbox.com/s/sv2xscfk2ulz9 ... 6.jpg?dl=0
Den har varit trimmad men förrförra ägaren behöll chippet så boxen är original för tillfället, har för mig att jag provade med en annan box men det var samma sak

jag behöver lite tips på vad felet kan vara?
spjällhuset? tomgångsmotor?
någon sa soppa pumpen men det var det inte (filtret är inte bytt nu men ser väldigt fräscht ut, bara några år gammalt)
att koppla bort luftmassemätaren hjälper inte

edit: felkodsdosan är defekt så det är lite svårt att läsa ut koder, sladden är av/borta och knappen likaså
#1249615
Kollat så att alla slangar sitter där dem ska och är täta? en del av vacuumslangarna ser lite tveksamma på bilden. Den till bränsletrycksregulatorn till exempel. Och sedan så är det alltid en vettig ide att plugga dumpventilen och prova utan den. En sån som kärvar eller läker luft kan ge bekymmer.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!