Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1249395
Har en S70 -99 som gått ca 23 000 mil och hade total renovering på bromsarna förra sommaren. Bytade skivor, höger ok bak, främre bromsslangar, alla belägg och skivor samt allmän rengöring. Bytade även bromsoljan och luftade såklart. För ca två månader sedan så började det gnissla något djävulskt, upptäckte att belägget på vänster bak var helt slut. Det verkade som att kolvet fastnat eller inte kunde gå tillbaka. Plockade isär och lirkade på kolven samtidigt som en annan person bromsade. Det verkade fungera fint så satte i nya belägg och behöll den gamla skivan, då den såg okej ut. Nu har samma problem inträffat igen och det är dags att fixa det ordentligt. Saken är den att detta ok ser ut att vara bytt relativt nyligen så jag börjar undra om det verkligen är oket som är trasigt? Kan det vara någon slang på vägen till oket? Fick ett råd av en släktning att det hade hänt på hans bil, att slangen svällt och stoppat flödet av olja. Dock borde jag väl se att det gick trögt när jag lirkade kolven fram och tillbaka?

Jag tänker att det antagligen är bäst att byta oket (och även skivan denna gång), men tänkte ändå passa på att fråga om det skulle kunna vara något annat?
#1249421
Stopp i bromsslangen brukar vara konsekvent.

Anliggning när korven kärvar kan skilja mellan varmt och kallt ok. Dvs spelet runt korven är för litet så den expanderar fast vid första bromsningen. Sen ligger det an och värms än mer..... Tar man ISÄR och känner efter att det kallnat kan det gå skapligt igen och förvilla.
Även själva belägen kan fastna men inte så himla mycket. Finns det glidpinne som tex fram, kan dom kärva också.
Men S/V70I har inga glidok bak.
#1249424
MickeM skrev:Stopp i bromsslangen brukar vara konsekvent.

Anliggning när korven kärvar kan skilja mellan varmt och kallt ok. Dvs spelet runt korven är för litet så den expanderar fast vid första bromsningen. Sen ligger det an och värms än mer..... Tar man ISÄR och känner efter att det kallnat kan det gå skapligt igen och förvilla.
Även själva belägen kan fastna men inte så himla mycket. Finns det glidpinne som tex fram, kan dom kärva också.
Men S/V70I har inga glidok bak.
Ja det känns ju som att stopp i slangen alltid borde visa sig, om kanske inte oljan blir varm och något händer? Verkar dock inte särskilt rimligt.
Som du säger finns det ju ingen glidpinne där bak och beläggen jag har nu bytade jag ju för två månader sedan och innan dess ca 8 månader sedan, så det känns inte som att det kan vara det. Jag tror det får bli ett nytt ok och slang ändå, slangen kostar ju inte många kronor.

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]