Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tazken92
#1249276
Problemet gäller en v70-98. Upptäckte för ett tag sen att det inte gick att stå med bilen på tomgång för då började det koka i expansionskärlet för kylarvattnet. Tempen låg fortfarande bra på arbetstemperatur trots att det kokade där, och det kokade inte vid landskörning. Testade att byta termostat men det hjälpte inte.
Nu i förrgår kom jag på att fläkten inte gick igång. Provade att koppla fläkten direkt till batteriet o då gick den, men den verkar inte riktigt haja när den ska hoppa igång.
Vad kan vara felet?
Tempgivaren? Vart sitter den? Krånglig att byta?
Elr kan det vara något annat?

Funderade först på att koppla fläkten till en vipparm så man får stängaav och på den manuellt men känns bara bökigt och onödigt.

Tack på förhand/ Timmy
av MickeM
#1249295
Om den kokar med någorlunds normal temperatur på mätaren, skulle jag byta locket på expkärlet.
Och se så inte kärlet är spräckt.
Blir det inte övertryck kokar det mycket tidigare.
Med övertryck är det över 100* med "normal" temperatur. Kokar nog vid 115- 120* nånstans...

Visst kan kylarfläkten vara trasig men temperaturen på instrumentet skulle gå upp högt först.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1249336
Om tempen är normal kommer inte fläkten gå igång heller. Bilen tror ju att allt är som det ska. Hade tempen däremot rusat i höjd utan att fläkten startat så hade det varit läge att misstänka fläkten(eller dess kablage, som var fallet för mig).

Mer troligt är som micke är inne på, ett tryckläckage i systemet. Locket till kärlet är klassiskt. Kan även vara kassa slangar/klämmor - men då borde vätskan försvinna också.
Kan även vara något betydligt allvarligare, t ex kass topplockspackning så du får ut kompression i kylsystemet. Dock borde det hända mer när bilen pressas än på tomgång. Även spår av olja i vattnet och vatten i oljan borde finnas. Samt att det borde sticka avgaser ur expansionskärlet.
av Tazken92
#1249449
Tack för tipsen.
Inga spår av vatten i oljan elr tvärtom.
Jag vet dock att bilen läcker vatten vid nån slangklämma längst ner till kylarn till, der har oxå varit ett känt fel sen jag köpte bilen för 1,5 år sen. Det läcker inte mkt, droppar lite bara och man får fylla på lite varannan, var tredje vecka kanske.
Men har dock aldrig haft problemet med att det kokat i expansionskärlet tidigare förrens nu.
Ska nog testa och byta locket, har 2 st v70:s till som står i trädgården så reservdelar finns det gott om ^^
Testade och byta tempgivaren idag med i alla fall :)
av kebabpizza
#1249531
Ta du och gå över slangklämmorna också innan det är för sent, dom nedre brukar murkna med tiden och rätt vad det är står du där mitt i natten på en väg långt hemifrån....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]