Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av An1000
#1249063
Problem med fjäderbenet. Den övre koppen glappar nedåt trots att den övre bulten är åtdragen, hur fixar man glappet? Se bifogad bild. Tacksam för hjälp/svar.

Problemet upptäcktes genom att det började knaka (fjäderljud) när man svänger stillastående. Antar att fjädern rör på sig pga att något ej är åtdraget?
image.jpg
image.jpg (305.92 KiB) Visad 1860 gånger
av kebabpizza
#1249065
Hur menar du? Jag tycker det ser schysst ut, om nu inte muttern (den med fyra vingar som låser stötdämparens kolvstång mot fjädersätet) under "koppen"/brickan saknas om du har pillat själv på det, lite svårt att se dock.
"koppen"/brickan ska inte ligga an styrlagret, i så fall är något också galet.
Om allt sitter på plats är något trasigt i fjäderbenet, vanligt fel är sönderrostat fjädersäte / glappt styrlager.
av An1000
#1249068
Hmm okej. Jag bytte fjäderbenet för ca 6 månader sedan (begagnat från skroten) och allt har fungerat fram tills nu. Det fjäderben jag köpte såg fräscht ut utan rost.

”Koppen” på andra sidan har inget glapp undertill utan ligger dikt an. Det var därför jag trodde att det var problemet. Om jag skruvar bort koppen så ser man väl vingmuttern och kan kontrollera om den är lös?
av An1000
#1249076
Drog åt den, problemet kvarstår..

Ska hela fjäderbenet snurra när man vrider ratten och vad kan ljudet bero på? :
av kebabpizza
#1249078
Vingmuttern kan inte lossna av sig självt då den hålls på plats av brickan och muttern över den så att säga, förmodligen är något knas med fjäderbenet om inte du själv hade isär fjäderbenet och inte drog åt ordentligt vid bytet.
Åtdragningsmoment? Volvo anger 130nm överlag för M14 i VIDA men det är gissningsvis hälften för vingmuttern, den är ju lite klenare än en vanlig mutter.
Klart att fjäderbenet ska snurra med, hur skulle det annars fungera?
Som sagt, troligtvis är både fjädersätet och lagret kass, bara dumsnålt att inte byta dom när man ändå håller på.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1249079
Fjäderbenet vrids när man svänger så det ska rotera när man vrider ratten. Men något verkar vara på tok med övre fjädersätet eller lagringen.
av An1000
#1249134
Okej, tack för info. Kan man köra trots detta? Ska byta bil så snart som möjligt och orkar inte laga innan försäljning..
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1249143
Styrning är ju en i alla fall ganska viktig funktion och om lagringen eller övre sätet ger upp så finns det lite olika varianter på vad som kan hända, och ingen av dem är speciellt rolig. Jag skulle inte köra mer än absolut nödvändigt och helst inte alls. Plockar man av hjulet så bör det ju gå att se rätt snabbt vad oljudet beror på.
av An1000
#1249450
Jag måste säga att jag delar din uppfattning: styrning är viktigt 😉 men påverkas styrning av kasst säte/lager?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]