Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1248377
Lambdasonden – är det verkligen nödvändigt med att köpa ”exakt rätt” ?!
Jag fattar inte, går man in på valfri återförsäljares sajter, tex skruvat.se och leter fram en syresensor som ska passa min bil – så kan det alltså vara så att den INTE ska passa min bil? Eller är det så att den passar men inte optimalt? Kan någon isåfall förklara varör inte en sensor från skruvat skulle fungera? Volvo tar 2500kr – skruvat 550kr – utomlands 450kr

(någon som lyckats tvätta en syresensor o fått den att fungera igen? - om den nu "Bara" är igensotad - läste om att man kan använda 800 slippapper och bromsspray)
#1248448
Ja, det är superviktigt att köpa rätt lambdasond! Här hade jag tänkt lägga in en länk till ett svar i klartext varför det är så viktigt, men några sökfunktioner fungerar tydligen inte längre på det här forumet? :mad: Om du ändå vill försöka själv så var det ett inlägg för ett par år sedan. Kanske tre? Debattören som skrev det heter Pettson (signaturen alltså) och han var en mycket påläst person som visste vad han talade om. En kort tid efter att han skrev det här inlägget slutade han skriva här på detta forumet. Så det är alltså ett par år gammalt och om jag minns rätt, så skrev han det i avdelningen Allmän bildisskusion. Sök efter detta och du skall få svar på din fråga.

Ett tillägg: Det som inte det här forumet klarade, fixade Google på nolltid. Här är inlägget. Läs och begrunda:
viewtopic.php?f=22&t=116030&p=963922&hi ... lambdasond
#1248778
Rådlös skrev:Ja, det är superviktigt att köpa rätt lambdasond! Här hade jag tänkt lägga in en länk till ett svar i klartext varför det är så viktigt, men några sökfunktioner fungerar tydligen inte längre på det här forumet? :mad: Om du ändå vill försöka själv så var det ett inlägg för ett par år sedan. Kanske tre? Debattören som skrev det heter Pettson (signaturen alltså) och han var en mycket påläst person som visste vad han talade om. En kort tid efter att han skrev det här inlägget slutade han skriva här på detta forumet. Så det är alltså ett par år gammalt och om jag minns rätt, så skrev han det i avdelningen Allmän bildisskusion. Sök efter detta och du skall få svar på din fråga.

Ett tillägg: Det som inte det här forumet klarade, fixade Google på nolltid. Här är inlägget. Läs och begrunda:
viewtopic.php?f=22&t=116030&p=963922&hi ... lambdasond
tack sjysst!
Någon som vet var på sonden modellnummret står? på själva kontakten? ...ska ta loss den i helgen o kika.
#1248832
Jag tror mig ha sett bilder på numret och det är på själva metallhuset på sonden. Om det är en Boschsond så har den ett Bosch-nummer. Ett tiosiffrigt nummer som alltid börjar med 0. Sedan kommer tre siffror och mellanslag, tre siffror igen, mellanslag och tre siffror igen. Vissa detaljer kan ha tilläggsnummer, men dom står alltid en bit ifrån dom här tio. Boschnummer är direkt sökbara i Google. Skriv Bosch först och dom tio siffrorna med mellanslag som jag har beskrivit. Du får svar direkt.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]