Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#1248376
Status : Jag är ny ägare, bakre torkare fugnerar ej. Elmotorn fungerar o snurrar.

1) Axeln som går igenom bakruktan satt hårt, efter en halv burk w40 är den lite mjukare, men fortfarande ganska trög - normalt? (krävs alltså ganska mkt kraft att få torkaren att svepa över rutan)

2) Den inre armen/mekaniken verkar inte vilja gå runt motorns axel, utan fastnar klockan 2 (se röd markering i lånad bild) Inte heller med handkraft lyckas jag få armen att gå hela varvet. Oavsett var jag sätter mekaniken på elmotorns axel så är det just kl 14 den fastnar. Jag tror inte makaniken fungerar som den ska, vet inte riktigt vad som kan ha hänt. Tar jag bort mekaniken fårn motorn så verkar jag ändå inte lyckas få det att funka om jag skall försöka efterlikna dess faktiska rörelse.

3)När torkaren är avstängd kommer knäppande ljud från bak på bilen(var 8 sek typ), låter som ett relä, men tror det är elmotorn. Skruvar jag loss inre mekaniska arm så slutar det låta - märkligt!
Bilagor
torkare.JPG
torkare.JPG (42.88 KiB) Visad 702 gånger
Användarvisningsbild
av Perra83
#1248446
Jag bytte genomföringen genom rutan en gång i tiden. En sprucken hylsa tror jag att det var. Beställde en ny och smorde med kopparpasta. Efter det gick den väldigt lätt.
av BlåVolvo
#1248592
Perra83 skrev:Jag bytte genomföringen genom rutan en gång i tiden. En sprucken hylsa tror jag att det var. Beställde en ny och smorde med kopparpasta. Efter det gick den väldigt lätt.
Aha. Hur fick du tag i just denna lilla reservdel? Vet inte vad jag ska goola på. Kallas delen hylsa? Sökte på axel torkare men utan träff.
av BlåVolvo
#1249502
Löst! Efter många försök o timmar! Tackar min far för tålamodet o iver! :)
Det var ett helvette få ut axeln som går genom rutan, dvs inneraxeln från yttre höje. Inne i "Hylsan" satt massa smuts, torkat packar o hårt, och saltavlagringar. Det var ett helvette få låss det, banka o sakta sakta rörde den sig ut. Värmde o banka. Gängorna till muttern på axeln skadades, men turligt nog hade pappas granne gängverktyg o det var snabbt fixat.

När axeln var loss slipade vi rent den, och även invändigt i hylsan, med stålull o skrapade med smal liten mejsel. Nu går bladet lätt.
Huvudfelet var dock nått annat - inringad röd del (se bild) satt upp o ned! Gjorde att mekaniken fastnade i ett läge o kom inte vidare. Lyckades vända på den utan att behöva demontera något. (bilden visar hur mekaniken ska sitta korrekt)

Nu är det dock ett fel kvar på torkaren, när den stannar så står den rakt upp på bakrutan - kan inte fatta varför. Det torkar som den skall, från vänster till höger.
Bilagor
lollo.JPG
lollo.JPG (40.61 KiB) Visad 566 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1249514
Jag får väl kopiera in mitt svar jag gjorde i din andra tråd...
Lucif3r skrev:Axeln ska snurra tämligen lätt när den är "renoverad" så att säga.
För att ställa mekanismen rätt så lossar du den från axeln, kör igång motorn och låter den stanna i sitt utgångsläge, justerar mekanismen och torkararmen så dom står rätt, och skruvar tillbaka mekanismen på motorn.
av BlåVolvo
#1249594
Lucif3r skrev:Jag får väl kopiera in mitt svar jag gjorde i din andra tråd...
Lucif3r skrev:Axeln ska snurra tämligen lätt när den är "renoverad" så att säga.
För att ställa mekanismen rätt så lossar du den från axeln, kör igång motorn och låter den stanna i sitt utgångsläge, justerar mekanismen och torkararmen så dom står rätt, och skruvar tillbaka mekanismen på motorn.
Tack. Det är något annat fel än vad du är inne på. Hur jag än ändrar läget på torkaren, eller på den guldfärgade mekaniska armen invändigt så stannar torkaren i "mitt-läget" och inte i läge "noll" Torkaren går i 180 graders radie, men stannar alltid på radie 90.

Jag känner inte till hur eletroniken/relät arbetar, men nått är fel. Inne i axeln(skruva upp burken med 3 skruv) som är direkt kopplad till el-motorn finns 3 spår/banor av metall, två av dessa spår har avbrott på ca 1 cm - och så skall det va - förmodligen är det någon form av elektronisk styrning - men mer en så vet jag ej - eller hur man skall kolla vad som är rätt o fel i denna manick.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1249669
Det *är* mekanismen som är felställd. Har ställt rätt X antal mekanismer under åren som torkaren har pekat fel/gått åt fel håll/osv på. Motorn snurrar bara runt runt runt, det är mekanismen som avgör vart torkar startar, åt vilket håll den går och vart den stannar.
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]