Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny användare här.
Har en 854 (B5252S) från 1995, har haft en förbrukning på närmare 2L/milen, har nu bytt både tempgivare (ny från Biltema då Volvos var alldeles för dyr) och termostat (även den från Biltema) men temperaturen ligger fortfarande för högt, typ "10-11 på klockan".
Vet dock inte hur förbrukningen är då jag inte hunnit köra någon längre sträcka.
Något jag missat, typ nollställa felkoder eller finns det en till tempgivare?
Tempmätaren i instrumentpanelen är inget precisionsinstrument. Om du misstänker att motortemperaturen inte är rätt, så får du kontrollmäta med t.ex en IR-termometer. Sådana finns på prylvaruhusen från 300 kr och uppåt.
Börja mäta när motorn är kall. Kör runt kvarteret (eller motsvarande) och mät på ett ställe nära termostaten, men inte efter termostaten. Där blir ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Skriv upp temperaturen och kör ett varv till. Mät igen på samma ställe. Skriv upp och håll på så tills du anser att motorn är genomvarm. Om du har ett helt trycksatt kylsystem, det har du om motorn och kylsystemet är helt, och max inblandning vatten/glykol 50/50, så ligger kokpunkten på ungefär 120°C. Du behöver alltså inte hamna i panik om tempen kryper över 100°C. Det är i sin ordning.
Om du nu har skrivit upp varje mätning så kanske du får en mer realistisk bild av motortemperaturen. Och visar det något konstigt så har du det dokumenterat på papper. Då får du gå vidare med felsökning efter det.
Rådlös skrev: fre 04 maj 2018, 18:18 Tempmätaren i instrumentpanelen är inget precisionsinstrument. Om du misstänker att motortemperaturen inte är rätt, så får du kontrollmäta med t.ex en IR-termometer. Sådana finns på prylvaruhusen från 300 kr och uppåt.
Börja mäta när motorn är kall. Kör runt kvarteret (eller motsvarande) och mät på ett ställe nära termostaten, men inte efter termostaten. Där blir ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Skriv upp temperaturen och kör ett varv till. Mät igen på samma ställe. Skriv upp och håll på så tills du anser att motorn är genomvarm. Om du har ett helt trycksatt kylsystem, det har du om motorn och kylsystemet är helt, och max inblandning vatten/glykol 50/50, så ligger kokpunkten på ungefär 120°C. Du behöver alltså inte hamna i panik om tempen kryper över 100°C. Det är i sin ordning.
Om du nu har skrivit upp varje mätning så kanske du får en mer realistisk bild av motortemperaturen. Och visar det något konstigt så har du det dokumenterat på papper. Då får du gå vidare med felsökning efter det.

Får kolla om svärfar har en sån, han är rörmokare.
Efter byte av termostat och tempgivare har förbrukningen gått ner, ligger på "normala" 0,9 - 1L/mil.
Vet dock inte om det beror på det varmare vädret.

Sitter det någon mer tempgivare på 850? Den som sitter under fram är väl bara sensor för den som visar yttertemperatur i instrumentbrädan?
Jag kan dessvärre inte säga så mycket om 850. Jag har en V70 -08. Där sitter yttertempgivarna i backspeglarna!
Rent teoretiskt borde inte yttertemperaturen påverka bränsleförbrukning mer än i initialskedet (start och uppvärmning) Motorn jobbar ju sig själv varm till arbetstemperatur som termostaten har "bestämt". Så oberoende av väder och vind borde ju motorn alltid hålla en arbetstemperatur mellan 90 och 100°C. Och styrdatorn i sin tur anpassar bränsleåtgången efter det.
Och som sagt, 850 är lite okänd för mig. Jag hade tidigare en 245 -92. Dom har två tempgivare. En för motorstyrningen och en för instrumentpanelen. Den för instrumentpanelen har ingen som helst inverkan på motorstyrningen. Eftersom 850 och 245 är lite mer jämnåriga kanske dom har en snarlik utrustning. Hur det ser ut med tempgivare i dagens bilar vet jag inte.
Jag kan dessvärre inte säga så mycket om 850. Jag har en V70 -08. Där sitter yttertempgivarna i backspeglarna!
Rent teoretiskt borde inte yttertemperaturen påverka bränsleförbrukning mer än i initialskedet (start och uppvärmning) Motorn jobbar ju sig själv varm till arbetstemperatur som termostaten har "bestämt". Så oberoende av väder och vind borde ju motorn alltid hålla en arbetstemperatur mellan 90 och 100°C. Och styrdatorn i sin tur anpassar bränsleåtgången efter det.
Och som sagt, 850 är lite okänd för mig. Jag hade tidigare en 245 -92. Dom har två tempgivare. En för motorstyrningen och en för instrumentpanelen. Den för instrumentpanelen har ingen som helst inverkan på motorstyrningen. Eftersom 850 och 245 är lite mer jämnåriga kanske dom har en snarlik utrustning. Hur det ser ut med tempgivare i dagens bilar vet jag inte.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]