Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1246783
Fick just hem en riktigt skitbil, som min brors dotter haft. v70 -99, 35000 mil, det estetiska totalt misshandlad.
Jag kör den och märker direkt :
1) bilen vibrera kraftigt, kanske inte ratten så mkt men hela bilen i övrigt, speciellt bak tror jag, backspegel-bilden skakade kraftigt.
2) Bromsarna tar dåligt, och ett svagt skrapljud vid bormsning. Backarna slut?
3) Motorlampa lyser - suck. Säger besiktningen bu eller bä?
4) Bromsljuset som sitter upptill i mitten på bakrutan död. Hur öppnar jag för att byta lampan?
5) glapp i regskyltsbeslysningen bak. Men, när man öppnar baklyckan i ca 90 grader, då tänds ljuset - varje gång. Hur felsöka? De kablar som är blottade har jag klämp o känt på min finner ej glappet. Troligtvis har tidigare ägare försök felsöka redan(eftersom panelen saknades o kablarna blottade)
#1246818
1. Kan vara allt ifrån hjullager till bromsar till bussningar.
2. Kombination av slut backar och dåliga ok t ex.
3. Troligen bä
4. Det är LED där, ingen lampa man byter men....
5. ... Kablaget mellan kupé och bakluckan är kasst, vanligt fel som blir med åren. Detta är även orsaken till 4.

1&2, hissa upp bilen och snurra, ryck och slit i hjulen och upphängningen, ta bort oken och motionera dom, byt belägg om det behövs.
3, få felkoderna utlästa.
4&5, bara fram med multimetern, en svärordsbok, och börja mäta tills du hittar vart kablaget är skadat. Bör inte vara så långt ifrån gångjärnen, men om någon redan varit där och pillat så vet man ju aldrig...
#1246878
Tack Kucif3r för svar.
Jag hade en felkodsläsare hemma som ger denna info(se bilder) Den bild som är "svart" kommer från en annan app än de övriga bilderna, men säger väl samma sak.
- Någon av er som vet vad som är fel?
- Och där det är inringat i rött, innebär det att appen inte kunde avläsa infon pga tekniska problem eller för att några givare(?) är trasiga?
-Felkod p0135 är väl inte orsaken till att motorlampan lyser(?)
Bilagor
1.jpg
Add description
1.jpg (373.36 KiB) Visad 737 gånger
2.jpg
Add description
2.jpg (484.21 KiB) Visad 737 gånger
3.jpg
Add description
3.jpg (601.73 KiB) Visad 737 gånger
4.jpg
Add description
4.jpg (494.8 KiB) Visad 737 gånger
#1246914
Readiness visar om vissa diagnostikrutiner har haft möjlighet att köra sedan styrdonet blev strömlöst/återställt. D.v.s. det kan vara så att du inte kört tillräckligt långt eller haft en viss körstil för att dessa tester ska hinna utföras. Dock påverkas ju såklart diagnosen om du har felkoder satta så din felkod på lambdasonden är antagligen orsak till de två ej genomförda readiness-delarna.

Ang #1 skulle jag börja med att kolla hur däcken ser ut bak. Kan vara så att de är helt vågiga i slitytan på insidan.
#1247306
SubMarine skrev: fre 27 apr 2018, 16:39 Readiness visar om vissa diagnostikrutiner har haft möjlighet att köra sedan styrdonet blev strömlöst/återställt. D.v.s. det kan vara så att du inte kört tillräckligt långt eller haft en viss körstil för att dessa tester ska hinna utföras. Dock påverkas ju såklart diagnosen om du har felkoder satta så din felkod på lambdasonden är antagligen orsak till de två ej genomförda readiness-delarna.

Ang #1 skulle jag börja med att kolla hur däcken ser ut bak. Kan vara så att de är helt vågiga i slitytan på insidan.
Tack. Ja bilen var strömlös ett tag pga dåligt batteri, o ett par månader stod bilen oanvänd. Oxygen -sensor behöver alltså inte va lampadsonden väl? Jag har googlat o felkoden pekar på en liten sensor som sitter i avgasröret. Eller missförstod jag dig?
#1247325
Lucif3r skrev: mån 30 apr 2018, 16:39 "Liten sensor som sitter i avgasröret" - det är lambdasonden det ;)
Ok tack. Jag han googla fram att syresensor/oxygen sensor och lambad är samma sak, visst inte.
Men nästa fråga, som jag inte hittade svar på. Man säger främre och bakre sensor. (framför och efter katalysator) Den som sitter framför, vart sitter den? Kommer jag åt den från översida motorn? eller måste jag in under? Tänkte försöka mig på att mäta spänningen i kontakten till sensorn för att se om det är den som är trasig eller ej.

Nästa fråga, är det verkligen helt avgörande att det är rätt nummer på den nya som man köper? Hittar flera sensorer på marknaden, även utomlands, men där inte alltid något nummer uppges, men bilmodell specas i alla fall : "v70 97-99 165hk 2,4"

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]