Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRulle
#1246774
Tacksam för tips för åtgärd av påtagligt avvikande avgasvärden; Co-halten är hög: 7,2 på tomgång och 5,5 vid 2500 varv. HC också hög är 267. Lambda aningen låg: 0,83. Filter och tempgivare är bytta. Har testat med 50% etanol men ingen förändring. Inga felkoder. Motorn går bra. Ca 40000 mil. Turbo och cat är original. Aningen grå avgaser men knappt märkbart.
Senast redigerad av 1 JagRulle, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1246780
Värderna tyder ju på att katalysatorn tackat för sig, men 6ndrar om det inte är mera fel än så..

Du har nog ingen analyssond på en så gammal antar jag?
Dvs bara en främre lamdasond. Ingen bakre.
Därför har motorns styrdon inte en blekaste om vad som kommer ut bak, och dörför inga felkoder.

Men även för en bil helt utan kat är det höga värden.
Det vore högt för en gammal 240 med Zenith Stromberg-förgasare.

Så lite vanlig felsökning krävs nog också.
LMM, läckor på vakuum eller avagas innan lamdasond, bränsletryck, tätt luftfilter.....

Öppna luftfilter "käkar" LMM. I alla fall dåliga sådana.
Om det är för stora partiklar, oljekladd från filtret, eller nån slags luftvirvlar som ligger bakom vet jag inte.
Men en klar majoritet av pajade LMM sitter på bilar med sådant filter, enl mina ovetenskapligt inkorrekta iaktagelser.
Jag ser en trend på div forum, snack mellan bekanta mekaniker, osv, enkelt utryckt.
av SubMarine
#1246916
Bilen går ju fett. Vilken lambdasond monterade du dit när du bytte? Är sonden ej kompatibel med ditt styrsystem så kan man få sådana här effekter, och du får då ingen felkod.
av SubMarine
#1246980
Bytte du sonden innan förra besiktningen eller har du fått ytterligare mätningar gjorda under dessa 900 mil? Tänker på att du skriver att du tycker motorn motorn går bra så försöker förstå när felet kan ha inträffat för dig. Finns ett gäng trådar på forumet där det handlar om att monterat fel lambdasond från biltema och fått problem, men minns inte i huvudet om det är några specifika som man bör välja därifrån.

Om du bytte sond innan förra besiktningen, hur långt körde du då bilen innan den mättes?
av JagRulle
#1247051
Ursäkta, det kom visst inte med att sonden byttes 2015 så den har gått igenom 3 besiktningar med ok värden. Senast besiktning var för ett år sedan och den har gått likadant hela tiden sedan dess.
Det sitter ett trimchip från Motor-Nord i och som funnits där sedan -97.
Innan jag skrev mitt inlägg så försökte jag kolla runt på andra trådar men hittade inget som verkade gälla samma grej, men jag provar med "Biltema-sond" så kanske det finns mer....
av SubMarine
#1247099
Aha om sonden suttit där så länge och du först nu får problem så lär det inte vara på grund av att det skulle vara fel typ av sond i alla fall, så det spåret kan vi nog släcka.
Vore dock väldigt intressant att se vad bilen själva tycker att lambdavärdet är. Om den konstant ligger på 0.83 så tycker jag du borde få en felkod. Hur är bränsleförbrukningen? Borde dra en hel del med det lambdavärdet.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]