Sida 1 av 1

Ny V70 -99 Tjuvdrar ström

Postat: lör 21 apr 2018, 22:56
av BlåVolvo
Jag ska hämta v70´n imorgon. Bror min som äger den nu säger att den tjuvdrar ström. Han kopplade därför ut den säkringen som drog ström, men, detta resulterade i ett bromsljuset slutade fungera.

Fråga, generellt när bilar drar ström, vad beror detta på? kortslutning? eller är det trasiga mekaniska givare som ligger i "Påläget" hela tiden? Vad gör man i detta läget? (ifall man inte vill koppla ur säkringen varje gång man parkerat bilen)

(bror min har lånat ut bilden till din dotter senaste tiden och har inte så bra koll på bilen - den köres senast i December)

Re: Ny V70 -99 Tjuvdrar ström

Postat: lör 21 apr 2018, 23:39
av Rådlös
Vid en kortslutning går en säkring. Det är så det är tänkt. Därför kan du lämna den tanken.
Då kan du i stället fundera mer på om det är någon tjuvkontakt som ligger på hela tiden. Alltså en kontakt som är lite trasig och inte bryter när den skall göra det. Mät upp på dom enheter som matas från den aktuella säkringen. Kolla vilken som "ligger på" när det borde vara avstängt. Du är hjälpt av ett kretsschema och en bra multimeter.

Re: Ny V70 -99 Tjuvdrar ström

Postat: sön 22 apr 2018, 21:12
av BlåVolvo
Jag hittade länk till elchema för bilen, men wohoo vilket mastigt material, o rena grekiskan. Men det kanske är läsligt om man sätter sig in lite. Vill egentligen lätt kunna se vad som är kopplat till säkring X.

Re: Ny V70 -99 Tjuvdrar ström

Postat: sön 22 apr 2018, 22:09
av Rådlös
Ja, principen brukar vara så att på väster sida av säkringspanelen matas spänningen in. På höger sida går det ut till dom olika enheterna. Nu kan ju panelen vara ritad liggande också. Då skulle jag satsa på att ingångssidan är uppåt och utgångssidan är neråt. En viss vägledning har man ibland av att spänningar som kommer direkt från batteriet, det finns alltså spänning innan man har satt i nyckeln och vridit om, dom brukar vara ritade med röd färg. Då vet man vilket som är ingångssidan och utgångssidan.