Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hedas
#1245785
Hej,

Jag ska byta instrumentbräda i min S70-00, idag sitter det en utan airbag och den som ska monteras såg jag har airbag.

Vad måste göras?
Blir det problem?
Kan man bara plocka bort airbagen och använda instrumentbrädan och bara acceptera att det står SRS airbag på brädan?
Vad är bäst?

Hälsningar Anton
#1245831
Ska du sälja den är det MYCKET VIKTIG att du tydligt upplyser en ev köpare om att det INTE sitter en passagerar airbag, trots texten.
Det vore inte juste, för det kan vara ett krav för vissa köpare.
Omvänt vore direkt livsfarligt för ett barn i barnstol, men nu finns ju ingen airbag.. = bättre.

Men vid en kraftig kollision och någon skall lytas/klippas loss ur bilen, så kommer räddningstjänsten att luras av sådan text.
Dom tror då att airbagen inte löst ut, och tar kraftig förskltighet samt ev airbagåtgärd görs helt i onödan.
Då tar det onödig tid, som man kanske inte har...
Bara en tanke.
#1246027
Tack för svaren och ruggigt bra tankar MickeM - du gav en vinkel som är väldigt viktig.

Vet ni vad det kan kosta att lämna in på Volvo och få en airbag monterad? Arbets + materialkostnad...
#1246079
Man kan sätta ett klistermärke med texten Airbag bortmonterad. Så gjorde man förr innan det fanns nyckelavstängning och man fysiskt tog bort airbag för att ha barnstol fram.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]