Sida 1 av 2
Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: tis 17 apr 2018, 00:25
av ErkanFöfan
Tjena, ny på dethär men får försöka så bra jag kan så att ni förstår. Har som sagt en Volvo V70 T5 98. Skulle kallstarta bilen en dag och när jag vred om nyckeln lät det konstigt i motorn, jag slutade att vrida om och försökte sedan igen, då var det stopp i maskin och efter många försök av att dra igång den mm så händer inget.
Har ej lokaliserat problemet, men tog ur tändstiften/startmotor och lite annat och märkte att ett av tändstiften var böjt! Piggen ovanför elektroden pekar 45 gradigt, alltså snett nedåt.
Finns det någon aning om vad som kan ha hänt? Tacksam för alla svar!
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: tis 17 apr 2018, 06:10
av kebabpizza
Kamremsbrott (eller att den har kuggat över) låter det som tyvärr, med resultat att kolvar och ventiler krockar med varandra.
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: ons 18 apr 2018, 00:25
av ErkanFöfan
Okej låter inte kul.. för att garantera detta, bör jag ta av toppen då?
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: ons 18 apr 2018, 06:09
av kebabpizza
Kamremmens skick är enkelt att kolla först , sen räcker det med ett endoskop för att kika genom tändstiftshålen för att konstatera vad som hänt i motorn.
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: ons 18 apr 2018, 10:58
av Marlboroman
Steg 1 är väl att plocka bort kåpan över kamremmen och titta om den är hel eller inte.
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: ons 18 apr 2018, 17:38
av MickeM
Blev det tvärstopp i motorn, eller var den bara död och inte startade?
Gick motorn runt när ni bogserade den, eller satt den fast?
En motorn som sitter fast så, lönar sig sällan att laga.
I så fall sannolikt kamremen som gått som sagt.
Enklare med motorbyte, om bilen inte ska skrotas.
Men om den bara inte startar är en annan sak.
Böjda elektroden på tändstiftet var ju inte precis vad jag förväntat mig av ett kamremsbrott.
Snarare sönderslaget underifrån isf.
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: tor 19 apr 2018, 13:29
av ErkanFöfan
Om man lägger i en växeln och försöker rulla den så rör den sig ett par centimetrar sen tvärstopp. Blir nog motorbyte, och kan fixa en annan T5a i likadan årsmodell, men fick höra av en mekaniker att det inte går att byta motorerna rakt av, utan att man måste ha en del elektronik med, stämmer det? Tack för svar
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: tor 19 apr 2018, 14:50
av Lucif3r
Klart det går att byta motorn rakt av, förutsatt att motorn är samma typ(t ex B5234T3). Det är ju inget bilens elektronik "vet om".
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: tor 19 apr 2018, 18:33
av TommyP86
Om motorn har stela kammar kan du ta vilken 2,3L med stela kammar du vill , 94 och framåt. Block och topp är i stora drag helt identiska, små variationer förekommer men påverkar inte.
Re: Volvo v70 T5 98, tändstift böjt och stopp i maskin
Postat: lör 28 apr 2018, 15:30
av ErkanFöfan
Okej, har fått tag på en t5a som förmodligen suttit i en 850 (säljare är osäker), inga problem med att sätta i?