Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1244917
Tjena, ny på dethär men får försöka så bra jag kan så att ni förstår. Har som sagt en Volvo V70 T5 98. Skulle kallstarta bilen en dag och när jag vred om nyckeln lät det konstigt i motorn, jag slutade att vrida om och försökte sedan igen, då var det stopp i maskin och efter många försök av att dra igång den mm så händer inget.
Har ej lokaliserat problemet, men tog ur tändstiften/startmotor och lite annat och märkte att ett av tändstiften var böjt! Piggen ovanför elektroden pekar 45 gradigt, alltså snett nedåt.
Finns det någon aning om vad som kan ha hänt? Tacksam för alla svar!
Bilagor
41545E01-04CC-4CA7-8FD9-B8EBFCC90FCE.jpeg
41545E01-04CC-4CA7-8FD9-B8EBFCC90FCE.jpeg (141.73 KiB) Visad 1092 gånger
#1245254
Blev det tvärstopp i motorn, eller var den bara död och inte startade?
Gick motorn runt när ni bogserade den, eller satt den fast?

En motorn som sitter fast så, lönar sig sällan att laga.
I så fall sannolikt kamremen som gått som sagt.
Enklare med motorbyte, om bilen inte ska skrotas.

Men om den bara inte startar är en annan sak.

Böjda elektroden på tändstiftet var ju inte precis vad jag förväntat mig av ett kamremsbrott.
Snarare sönderslaget underifrån isf.
#1245408
Om man lägger i en växeln och försöker rulla den så rör den sig ett par centimetrar sen tvärstopp. Blir nog motorbyte, och kan fixa en annan T5a i likadan årsmodell, men fick höra av en mekaniker att det inte går att byta motorerna rakt av, utan att man måste ha en del elektronik med, stämmer det? Tack för svar
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]