Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norfleet
#1243586
Bilen detta gäller är en S70 modellår 2000 med motor B5244S2.

Allt börjar med att nedre kylarslangen lossnar och all kylarvätska rinner ut. Bilen körs därefter alldeles för varm, alldeles för länge. Med denna brutala misshandelskörning som förhistoria byttes därefter topplockspackningen. Vid bytet noterades att den gamla packningen hade en skada vid randen av cylinder 2. Vid de- och ihopmontering följdes instruktioner från VIDA tillsammans med Haynes rep.bok. Alla skruvar och bultar lossades eller fastsattes i den ordning som föreskrevs i VIDA. Problem som har dykt upp efter bytet är:

1: Vattenläckage in till cylindrarna. Ger vita/ljusa avgasmoln som ger en illusorisk dimma bakom bilen, speciellt när motortemperaturen stiger upp mot arbetstemperatur.
2: Oljetryck sjunker vid varvning eller ansträngning av motorn.
3: Dålig kompression.

Kompressionstest har gjorts där resultatet är enligt följande, räknat från kamdreven:
Cylinder 1: 145psi
Cylinder 2: 115psi
Cylinder 3: 110-115psi
Cylinder 4: 120psi
Cylinder 5: 160psi

Oljetryck har mätts, dock med kall motor. Mätningen gav resultat:
Tomgångsvarv, direkt från start utan extra gas (850rpm): 64psi, stabilt. Endast kontrollerat under ett antal sekunder.
Högvarv (ca 4000rpm): Ständigt sjunkande.

Efter att motorn varvats och återgår till tomgång fortsätter trycket att minska, om än i långsammare takt. Det enda som krävs för att återställa oljetrycket är dock att starta om bilen.

Topplocket har inte planslipats, men rengjordes grundligt vid packningsbytet.

Vad jag söker här är framförallt råd inför hur jag skall få bukt med kompressionen. I och med att jag ser ett samband med vattenförbränningen och den dåliga kompressionen tror jag att lösningen på det ena löser det andra. Topplocksbultarna borde skruvats i med rätt moment, men jag börjar tvivla på en av momentnycklarnas verkliga precision. I och med detta, och i brist på andra idéer från min sida, tvekar jag på om den andra momentdragningen (upp till 1XX(?) Nm) blev korrekt.
#1243606
Kollades toppen så den inte var spräckt?

Oljan borde ta vägen någonstans om trycket sjunker.
I förbränningskammaren skulle den blåryka väldigt.
Hur ser kylvätskan ut?

Var cylindrarna oskadda?
Kolvarna brukar repa om den går för varm.

Inget övertryck i vevhuset?

Det är inte massa goja i oljepumpens sil som gör att trycket sjunker, och återställs vid omstart?

Plana kan du för övrigt inte göra på en sådant topplock.
Tillåten skevhet, är större än toleransen du får slipa bort.
#1243609
MickeM skrev:Kollades toppen så den inte var spräckt?

Oljan borde ta vägen någonstans om trycket sjunker.
I förbränningskammaren skulle den blåryka väldigt.
Hur ser kylvätskan ut?

Plana kan du för övrigt inte göra på en sådant topplock.
Tillåten skevhet, är större än toleransen du får slipa bort.
Det går utmärkt att plana, om det görs rätt (så den inte blir hög-låg)
Visst ska man inte, men det går fortfarande.

Jag skulle tro att toppen är sprucken, och/eller en cylindervägg. Att oljetrycket sjunker beror nog på lagerskada. Hur länge gick den varm egentligen? Låter som ett riktigt ankare...
#1243618
Norfleet skrev:Bilen körs därefter alldeles för varm, alldeles för länge. Med denna brutala misshandelskörning som förhistoria byttes därefter topplockspackningen.
Har man kört ett tag utan vatten så är det sällan någen ide att byta toppackning - det är motorbyte som gäller.
Norfleet skrev:I och med detta, och i brist på andra idéer från min sida, tvekar jag på om den andra momentdragningen (upp till 1XX(?) Nm) blev korrekt.
Har du dragit till moment i 3:e steget så vart det nog inte rätt. 20nm, 60nm och sedan 130 grader brukar det vara med standard bultar.
av Norfleet
#1243664
Av era svar känner jag att lösningen på mitt problem är att byta motor. Noterade inga sprickor på topplocket, men jag kan inte garantera att det fanns. Cylinderväggarna kunde nog se bätre ut. Det kan mycket väl vara skador på antingen toppen eller i blocket som jag vid packningsbytet förbisåg.

Gällande oljetrycket kan jag tänka mig att det är som MickeM säger -- goja i oljepumpens sil.
740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]