- fre 06 apr 2018, 22:03
#1243586
Bilen detta gäller är en S70 modellår 2000 med motor B5244S2.
Allt börjar med att nedre kylarslangen lossnar och all kylarvätska rinner ut. Bilen körs därefter alldeles för varm, alldeles för länge. Med denna brutala misshandelskörning som förhistoria byttes därefter topplockspackningen. Vid bytet noterades att den gamla packningen hade en skada vid randen av cylinder 2. Vid de- och ihopmontering följdes instruktioner från VIDA tillsammans med Haynes rep.bok. Alla skruvar och bultar lossades eller fastsattes i den ordning som föreskrevs i VIDA. Problem som har dykt upp efter bytet är:
1: Vattenläckage in till cylindrarna. Ger vita/ljusa avgasmoln som ger en illusorisk dimma bakom bilen, speciellt när motortemperaturen stiger upp mot arbetstemperatur.
2: Oljetryck sjunker vid varvning eller ansträngning av motorn.
3: Dålig kompression.
Kompressionstest har gjorts där resultatet är enligt följande, räknat från kamdreven:
Cylinder 1: 145psi
Cylinder 2: 115psi
Cylinder 3: 110-115psi
Cylinder 4: 120psi
Cylinder 5: 160psi
Oljetryck har mätts, dock med kall motor. Mätningen gav resultat:
Tomgångsvarv, direkt från start utan extra gas (850rpm): 64psi, stabilt. Endast kontrollerat under ett antal sekunder.
Högvarv (ca 4000rpm): Ständigt sjunkande.
Efter att motorn varvats och återgår till tomgång fortsätter trycket att minska, om än i långsammare takt. Det enda som krävs för att återställa oljetrycket är dock att starta om bilen.
Topplocket har inte planslipats, men rengjordes grundligt vid packningsbytet.
Vad jag söker här är framförallt råd inför hur jag skall få bukt med kompressionen. I och med att jag ser ett samband med vattenförbränningen och den dåliga kompressionen tror jag att lösningen på det ena löser det andra. Topplocksbultarna borde skruvats i med rätt moment, men jag börjar tvivla på en av momentnycklarnas verkliga precision. I och med detta, och i brist på andra idéer från min sida, tvekar jag på om den andra momentdragningen (upp till 1XX(?) Nm) blev korrekt.
Allt börjar med att nedre kylarslangen lossnar och all kylarvätska rinner ut. Bilen körs därefter alldeles för varm, alldeles för länge. Med denna brutala misshandelskörning som förhistoria byttes därefter topplockspackningen. Vid bytet noterades att den gamla packningen hade en skada vid randen av cylinder 2. Vid de- och ihopmontering följdes instruktioner från VIDA tillsammans med Haynes rep.bok. Alla skruvar och bultar lossades eller fastsattes i den ordning som föreskrevs i VIDA. Problem som har dykt upp efter bytet är:
1: Vattenläckage in till cylindrarna. Ger vita/ljusa avgasmoln som ger en illusorisk dimma bakom bilen, speciellt när motortemperaturen stiger upp mot arbetstemperatur.
2: Oljetryck sjunker vid varvning eller ansträngning av motorn.
3: Dålig kompression.
Kompressionstest har gjorts där resultatet är enligt följande, räknat från kamdreven:
Cylinder 1: 145psi
Cylinder 2: 115psi
Cylinder 3: 110-115psi
Cylinder 4: 120psi
Cylinder 5: 160psi
Oljetryck har mätts, dock med kall motor. Mätningen gav resultat:
Tomgångsvarv, direkt från start utan extra gas (850rpm): 64psi, stabilt. Endast kontrollerat under ett antal sekunder.
Högvarv (ca 4000rpm): Ständigt sjunkande.
Efter att motorn varvats och återgår till tomgång fortsätter trycket att minska, om än i långsammare takt. Det enda som krävs för att återställa oljetrycket är dock att starta om bilen.
Topplocket har inte planslipats, men rengjordes grundligt vid packningsbytet.
Vad jag söker här är framförallt råd inför hur jag skall få bukt med kompressionen. I och med att jag ser ett samband med vattenförbränningen och den dåliga kompressionen tror jag att lösningen på det ena löser det andra. Topplocksbultarna borde skruvats i med rätt moment, men jag börjar tvivla på en av momentnycklarnas verkliga precision. I och med detta, och i brist på andra idéer från min sida, tvekar jag på om den andra momentdragningen (upp till 1XX(?) Nm) blev korrekt.