Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243566
Hej!

Min gamla V70 2000 170 hk har fått ETS problem och har läst igenom mängder med trådar men kanske kan någon vägleda mig ytterligare.

Började igår med att motorn började misstända och blev kraftlös men dock inga varningslampor. Strax började tomgången pendla fram och tillbaks mellan 1000 och 3000 varv av sig själv. Nu tänds ETS lampan.

En stund senare efter omstart av motorn går den normalt igen men lampan lyser fortfarande. Slocknar efter att ha kopplat ifrån batteriet.

Idag efter 30 mils körning tänds lampan igen men motorn gick som vanligt. Hade med mig en OBD2 läsare och får fram koderna P-1670 och P-0220. Och dessa pekar vad jag fått fram mot immobilizer och trottel/pedalsensor. Vid ett tillfälle igår startade inte motorn alls på första försöket men inga problem på andra och sen dess inga startsvårigheter.

Men kanske kan vara värt att också nämna att farthållaren krånglat av och till en längre tid. Aktiveras bara ibland och ibland kopplar den ur av sig själv. Men efter omstart av bilen funkar farthållaren oftast bra igen. Dock har det inte varit något strul med den under dessa dagar med ETS problemen.

Kan någon kanske sätta något samband mellan ovan beskrivna symptom och peka på om den mest troliga felorsaken är spjällhuset eller pedalsensorn?

Bilen har gått 30500 mil och har gul etikett på spjällhuset. Byttes troligen 2006 vid ca. 10000 mil.

Om man köper ett begagnat spjällhus med samma artikelnummer, kan man då bara plugga in det utan programmering oavsett om det kommer från en S/V70 eller S80? På sugmotorn menar många att det går men inte på turbo.

Har kollat inne i spjället och lite skitigt var det men inte alls så mycket att det fick spjället att kärva. Och är det inte det som är själva problemet om det är för mycket avlagringar och skit?

Tack på förhand

Henrik
#1243611
Felorsakerna med smuts är sannolikt klibbade/kärvande spjällskiva, men också obalans om det sitter tjockt med smuts på den.

Ett begagnat är ganska kass, eftersom alla är lika dåliga från början.
Är bilen bra i övrigt, så då ett renoverat utbytesspjäll istället.
Atec2 tex....

Men ska man byta till begagnad, så skulle iaf jag ta från en så identisk motor jag kunde finna.
Då ökar chansen. Från en turbo till en 140hk är ju att be om bekymmer....
S70, eller V70 borde kvitta, då det är samma mekanik o mjukvara.

V70N S60 och S80 har en helt annan elektronikgeneration, än de tidiga, så där är det kanske inte lika mjukvara.
Men jag vet ärligt inte.
#1243631
Troligtvis är spjället kasst men börja med att rengöra, är det spegelblankt så har du ju uteslutit den felkällan och det kostade nästan ingenting. Ta t-sprit tex på en trasa och rengör metallrent.
#1243635
Tack för svaren. Jag tolkar det som att även du Micke M tror att felet ligger vid gasspjället och inte gaspedalen, är det så du tänker? Själv funderar jag på om inte farthållarproblemen som varit kunde vara klart kopplade mot just spjället, vad tror ni?

Någon idé om hur immobilizer felkoden kommer in i bilden? Verkar som att många fått den i samband med ETS problem och P-0220 felkod. Antennringen vid tändlåset bytte jag för 15000 mil sen för då startade den men dog igen direkt varje gång men så har den inte betett sig nu så tveksamt att antennringen är kass denna gången.

Utifrån det ni skriver om smuts så tror jag inte det är problemet i detta fall men ska tvätta ordentligt iaf.

Beträffande begagnat så tänkte jag isf försökte hitta nåt som varit utbytt ganska nyligen med inte så många mil men att hitta det från just exakt samma motor och första gen. S/V70 blir antagligen svårt. Dilemmat med en gammal -00 är att lägga ut 3-4000 kr på renoverat spjäll när bilen är värd runt 5-6000 kr. Ganska fräsch bil men efter 30k mil så börjar den naturligtvis bli lite sliten i allmänhet.

Ha en bra dag!
#1243641
Vår kärra hade också gått ca 30000 när spjället gav felkod och jag gav 5000 för byte på verkstad. Men jag tänkte, om vi ska ha kvar bilen 1000 mil till så blir den kostnaden 5 kr/mil. Nu, 3000 mil senare så har vi fortfarande kvar bilen så jämfört med att ta värdeminskningen på en nyare bil så var det ju rena sparbössan.

Kollade upp kvittot nu. Den hade gått 25000 mil när vi bytte spjäll, nu har den gått 33000 mil.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]