- fre 06 apr 2018, 20:55
#1243566
Hej!
Min gamla V70 2000 170 hk har fått ETS problem och har läst igenom mängder med trådar men kanske kan någon vägleda mig ytterligare.
Började igår med att motorn började misstända och blev kraftlös men dock inga varningslampor. Strax började tomgången pendla fram och tillbaks mellan 1000 och 3000 varv av sig själv. Nu tänds ETS lampan.
En stund senare efter omstart av motorn går den normalt igen men lampan lyser fortfarande. Slocknar efter att ha kopplat ifrån batteriet.
Idag efter 30 mils körning tänds lampan igen men motorn gick som vanligt. Hade med mig en OBD2 läsare och får fram koderna P-1670 och P-0220. Och dessa pekar vad jag fått fram mot immobilizer och trottel/pedalsensor. Vid ett tillfälle igår startade inte motorn alls på första försöket men inga problem på andra och sen dess inga startsvårigheter.
Men kanske kan vara värt att också nämna att farthållaren krånglat av och till en längre tid. Aktiveras bara ibland och ibland kopplar den ur av sig själv. Men efter omstart av bilen funkar farthållaren oftast bra igen. Dock har det inte varit något strul med den under dessa dagar med ETS problemen.
Kan någon kanske sätta något samband mellan ovan beskrivna symptom och peka på om den mest troliga felorsaken är spjällhuset eller pedalsensorn?
Bilen har gått 30500 mil och har gul etikett på spjällhuset. Byttes troligen 2006 vid ca. 10000 mil.
Om man köper ett begagnat spjällhus med samma artikelnummer, kan man då bara plugga in det utan programmering oavsett om det kommer från en S/V70 eller S80? På sugmotorn menar många att det går men inte på turbo.
Har kollat inne i spjället och lite skitigt var det men inte alls så mycket att det fick spjället att kärva. Och är det inte det som är själva problemet om det är för mycket avlagringar och skit?
Tack på förhand
Henrik
Min gamla V70 2000 170 hk har fått ETS problem och har läst igenom mängder med trådar men kanske kan någon vägleda mig ytterligare.
Började igår med att motorn började misstända och blev kraftlös men dock inga varningslampor. Strax började tomgången pendla fram och tillbaks mellan 1000 och 3000 varv av sig själv. Nu tänds ETS lampan.
En stund senare efter omstart av motorn går den normalt igen men lampan lyser fortfarande. Slocknar efter att ha kopplat ifrån batteriet.
Idag efter 30 mils körning tänds lampan igen men motorn gick som vanligt. Hade med mig en OBD2 läsare och får fram koderna P-1670 och P-0220. Och dessa pekar vad jag fått fram mot immobilizer och trottel/pedalsensor. Vid ett tillfälle igår startade inte motorn alls på första försöket men inga problem på andra och sen dess inga startsvårigheter.
Men kanske kan vara värt att också nämna att farthållaren krånglat av och till en längre tid. Aktiveras bara ibland och ibland kopplar den ur av sig själv. Men efter omstart av bilen funkar farthållaren oftast bra igen. Dock har det inte varit något strul med den under dessa dagar med ETS problemen.
Kan någon kanske sätta något samband mellan ovan beskrivna symptom och peka på om den mest troliga felorsaken är spjällhuset eller pedalsensorn?
Bilen har gått 30500 mil och har gul etikett på spjällhuset. Byttes troligen 2006 vid ca. 10000 mil.
Om man köper ett begagnat spjällhus med samma artikelnummer, kan man då bara plugga in det utan programmering oavsett om det kommer från en S/V70 eller S80? På sugmotorn menar många att det går men inte på turbo.
Har kollat inne i spjället och lite skitigt var det men inte alls så mycket att det fick spjället att kärva. Och är det inte det som är själva problemet om det är för mycket avlagringar och skit?
Tack på förhand
Henrik