Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av B5252
#1242756
Tänkte höra om någon annan stött på liknande problem (och lyckats lösa det), eller om det är min bil som är knäpp.
Om jag kör min bil i mer än 5 minuter, stänger av den, då startar den sedan inte igen pga vatten i fördelarlocket.
Går såklatr om man torkar ur fördelarlocket, eller låter bilen stå så länge att den torkar av sig självt.Men förstår inte hur det är möjligt, eller vilken del jag ska byta för att åtgärda problemet? (har redan bytt oerhört mycket på den).

Tacksam för hjälp, då jag snart har slut idéer.

//Caroline
av Leopold
#1242775
Vill minnas att jag hade god lycka med att spraya WD40 el motsvarande på insidan av locket för att hindra överslag när det var fuktigt och jäkligt runt nollan. Sedan var det ju alltid detta med att det kunde bildas mikroskopiska sprickor i locket och att man får byta pga detta, man ser det som svarta spår om gnistan följer dessa.

Litet känsliga system det där som jag kommer ihåg det, länge sedan för min del. Finns säkert bättre råd från folk som är mer uppdaterade.
av MickeM
#1242784
Och du är tvärsäker på att det är vatten och inte olja?
Om packboxen mot kamaxeln läcker så kommer olja in.

Ett tänkbart scenario är ju också tät vevhusventilation, och att övertrycket läcker in i fördelaren. Nånstans ska ju trycket ut....
Och det är ju fuktig luft. Blandad med oljedimma.
av B5252
#1242919
tack för svar!

Packboxen mot kamaxeln är ny (tagit isär hela motorn för att byta topplockspackning, ventiltätningar, slipa in ventiler m.fl).
Även tagit isär vevhusventilationen/oljefällan nu och kollat (den är också ny, så ska ju inte vara några fel där egentligen).
Uppenbart nu är att felet beror på ett övertryck i motorn, men med fin motor (gått 26 000 mil), alla elgrejer bytta (tomgångsreglering m.fl), är jag förundrad var felet kommer ifrån.
Efter ihopbyggnad nu på morgonen och nystart så får dessutom bilattan för sig att lägga tomgången på exakt 2800 varv. Väldigt fint lät allt. (ingen gasvajer som hakat sig och smort upp och rengjort gasspjället så det ser ut som nytt).
Någon annan med en 97:a som beter sig helt galet!?
av MickeM
#1243037
Rensade du kanalerna i blocket också, eller bara bytte du slangar och oljefälla?

Sitter alla slangar rätt?
Allt orginal eller nåt modifierat?

Alla sensorer återansluta?
Kamaxel vevaxel, gasspjällgivare, tempgivaren, osv..
av B5252
#1243119
När allt var avtaget blåste jag ur kanalerna i blocket och kände så det var bra genomströmning (de såg även väldigt rena och fina ut. Inget synligt).
Jag har dubbelkollat alla slangar och slangklämmor.
Alla delar är inte hundra original (oljefälla köpt på skruvat bl.a), men de kinkigare faktorerna (fördelarlock, topplockspackning + tätningar, tändstift m.fl) är original. Men inget modifierat på så sätt att det är ändrat rent funktionsmässigt.
Sensorer är trippelkontrollerade emot Heins bok och annan dokumentation på internet.
av MickeM
#1243418
Jag tänkte mer på om den var modifierad på nått vis, än om delarna var Volvo Orginal.
Åtskilliga bygger om bilen med tex jätteturbo, större spridare, kraftigare bränslepump, hembyggda luftfilterburkar, mm, mm och kan sen inte förstååååå, varför den inte går som den ska.....

Inte så fallet här, alltså?

Hur har du fastställt att den har övertryck i vevhuset när den går?
Blåser det?

Hur är kompressionen?
Det kan ju läcka via toppackningen, eller förbi en kolv om du har stor leakdown.

Fick du toppen planad föressten?
Det är BIG NONO på dessa motorer.
Toleransen på skevheten är ju större än toleransen som man får plana.
Många bara planar för "det-gjorde-man-alltid-förr" utan att kolla upp spec.
Påstående från bekant med kunnande. Även läst det här, skrivet av guru'n "Pettson" nån gång för länge sedan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1243427
MickeM skrev:Påstående från bekant med kunnande. Även läst det här, skrivet av guru'n "Pettson" nån gång för länge sedan.

... Och lite sunt förnuft... Är toppen skev nedtill så är den skev upptill. Planar man då toppen så den är rak nedtill så kommer den fortfarande vara skev upptill, med brytning av kammarna som föjld.
Och spänner man fast toppen först, ja då inser man rätt omgående att planing inte ens behövs öht :wink:

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]