Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242499
Hej!
Jag har i dagsläget en Volvo V40 -04 2.0T, men tycker att den saknar charmen som f.f.a. 850 (och S70) har, och jag har länge suktat efter en 850 (med turbomotor) och när solen nu börja lysa utanför fönstret och termometern börjar visa på plus blir jag hemskt sugen på en äldre Volvobil. Problemet är att jag har absolut nollkoll på bilar. Jag skulle dock vilja lära mig mer och vill börja pilla så smått själv (har även införskaffat lite böcker jag har tänkt läsa samt börjat läsa forum så smått för att lära mig vad kamaxlar och wastegates och allt vad det heter är för något). Så jag undra om det är ett inköp är en hyfsat vettig idé eller kan det bara sluta i katastrof?
Jag bor i stan (och saknar garage, något jag hoppas råda bot på så småningom men de växer ju inte på trän här direkt), så rent bränsleekonomiskt är bilen (turbon alltså) inte optimal, det fattar jag ju. Men den är snygg (eller kan bli åtminstone, med mindre modifikationer), har en charm (är uppvuxen i en Volvofamilj - farsan "jobbade Volvo", och vi hade Volvo under hela min uppväxt, varför jag är insnöad på märket) och är skön och rolig att köra (?).
*Edit* Det optimala hade givetvis varit att köpa en 850 och behålla V40:in och ha den tidigare som projekt/sommarbil. Det är ju vad jag helst skulle vilja, men förutsättningarna finns inte för det i dagsläget.
Så jag tänkte ta lite hjälp och se om ni har några tankar och råd.

Mvh, Kristoffer
#1242513
For mig er 850 og 70 serien de bedste Volvoér. Tilpas billige og lette at skrue på.
Næsten alle dele kan stadig fås fra Volvo, og når du nu er i Sverige så er der en masse brugte dele at få fat på.
Jo de er flotte og næsten ikke til at slide op.
Der fås også en masse eftermarked dele, så de er lette at tune.
Måske jeg også er inhabil fordi jeg arbejder hos Volvo :)
Bilerne er jo meget billige i Sverige så jeg er lidt misundelig.
En C70 I koster i Danmark min. 60-70.000 ddk og en i god stand nær 100.000 ddk, og i Sverige koster de jo næsten ingenting.
#1242533
Det svåra med en gammal bil som fallit till låga priser och har en del effekt är ju att det blir ju rätt känsligt att välja rätt exemplar. Annars kan det snabbt börja brännas i plånboken. Men hittar man ett vettigt exemplar så kan man göra en hel del med dem utan att behöva göra allt för stora hål i plånboken, även om det är fullt möjligt utan att anstränga sig :lol:
#1242548
Precis, det är ju ett problem givetvis. Men det går att hitta exemplar som inte riskerar att "rasar ihop"? Då jag inte heller känner någon som har koll på bilar blir det kanske knepigt. En tanke är att se om man kan få köra iväg den till närmaste Bilprovning eller liknande och låta dem titta igenom den vid ev. köp, då jag själv inte har expertisen. Om det tillåts.
#1242550
Har den gått igenom senaste besiktningen så bör det inte hittas så mycket om man gör en ytterligare inspektion på besiktningen. Och även om det kan vara ett bra komplement så är bör man ändå läsa in sig på vanliga fel så man vet vad man ska kika på / lyssna efter redan när man tittar på bilen först.
#1242557
Nej, det kanske är så. Jag håller givetvis på att försöka läsa in mig på vad man skall hålla utkik efter, men många gånger är det tyvärr rena grekiskan för mig. Andra gånger har jag något halvt hum om vad det är, men kanske inte hur man faktiskt kontrollerar saken i fråga. Det allra bästa hade väl varit att vänta till jag lärt mig tillräckligt för att göra en grundlig kontroll själv. Men jag misstänker att det kan ta tid. Hur som helst har jag börjat läsa "köprådtrådar" och föra anteckningar om tipsen för att även se om jag kan luska ut vafan det betyder. :) Kanske kan fråga här om detta.
#1242863
Finns köpråds trådar på denna forumsavdelning. Självklart kan du fråga vad som hellst. Vi svarar på alla frågor dumma som smarta :wink: .
Jag hade kollat en bil med service bok och inte 40 ägare . Finns nog några vettiga ute på marknaden.
Hur mycket pengar tänker du lägga?
Kika lite på blocket och de flesta är ju tyvärr automat.....
#1242890
Hej
Klart du kan köpa en automat, varför inte? Funkar kanon, bekvämt, håller lika bra som en manuell utan behov av kopplingsbyte, bränsleförbrukningen är inte större än på en manuell då ditt körsätt förändras med automat.
Jag har själv kört automat sedan 70-talet då körkortet togs och har aldrig någonsin haft problem med en automatlåda.

Mike
#1242996
Automater är ungefär 1sek långsammare 0-100 än manuell, och jo dom drar mer bränsle än manuell, även om det inte är stora mängder.

Sen är det betydligt lättare att skrota en automatlåda än en manuell(nu räknar jag givetvis skrotning med flit, typ karateväxla utan koppling och sånna saker), då det utan större problem går att överhetta en automat.

Automater kräver också i regel mer service än en manuell, i form av oljebyten.

Visst slipper man risken att kopplingen rasar på en automat men... Vet man hur man använder en koppling så är oddsen stora att man aldrig kommer behöver byta den iaf.
Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]