Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1245473
Ytrost får man alltid på ett underrede, många detaljer är knappt lackade ens när de monteras, typ diverse stag och annat.
Plåten i själva chassit är förstås bra om det är helt rostfritt, men det är ovanligt att det är så. Lite ytrost är inget större problem men gravrost är det!
Finns alltid ställen vid skarvar tex där underredsmassan släppt och där det kan finnas antydan till rost även på en mycket välskött bil.
Tyvärr används vägsalt i kopiösa mängder i vårt land, och det är huvudorsaken till rost.
Visst kan du väl knacka lite försiktigt men du måste fortfarande ha lite erfarenhet för att tolka ljudet, och att börja knacka hål i någon annans bil brukar inte vara populärt ens om rosten är allvarlig.

Mike
#1245479
Saken är den att jag tittade på en bil (på en firma) som jag tyckte var väldigt rostig undertill, men då jag är så kass att jag knappt tittat på ett underrede tidigare har jag ingen aning om huruvida det var ytrost eller inte (tyvärr slog mig inte tanken att ta bilder, något jag grämer mig över nu då det var på en annan ort). Men då den har gått väldigt lite och skall vara välskött i övrigt känns det lite halvunderligt om den är genomrostad undertill. Då en äldre herre haft den tidigare antar jag att den är i gott maskinellt skick. Men vad vet jag...

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]