Ett bra tips när man letar bil är att börja med en noggrann inspektion av interiören, en nedsunkad interiör är mycket svårt att "snabbfixa", det krävs många timmar av slit för att återställa en nedgrisad interiör medans en eftersatt exteriör går att få ok med den dyraste automattvätten som återställer någorlunda iallafall. Den håller inte för en noggrann granskning, men tillräckligt för att en sugen spekulant ser skavankerna först senare.
Interiören däremot tål inte en ytlig granskning om den är eftersatt.
Jag börjar alltid vid bilköp med att nagelfara interiören, om bilen är skitig på utsidan betyder mindre, speciellt om väderleken vid köptillfället påverkat utseendet.
Funkar alla fönsterhissarna från alla platser, funkar elspeglar och stolvärme, har bilen taklucka ska den funka och det är lätt att kolla om den är tät med en hink vatten.
Kolla i bagaget, är också väldigt svårt att återställa om det är misskött, motorrum är enklare att snabbfixa inför en försäljning.
En provtur ska innefatta både rejäl acceleration och mycket hård inbromsning, helst ska det vara skrammel- och knarrfritt.
Jag är själv bilpedant, vardagsbilen (hustruns...) en XC70 2011 med 20.000 mil på mätaren ser för de flesta andra än mig ut att vara fabriksny både in och utvändigt, de övriga spelar i nästan samma division. Själv ser jag bara det som går att förbättra på våra bilar, en av mina söner säger att jag har en bokstavskombination när det gäller bilar som innefattar hieroglyfer då det svenska alfabetet inte räcker till
Det är alltid bättre att betala mer för det som är bra istället för att drabbas av en massa kostnader och bekymmer därför att man köpt av Billiga Bosse eller Artige Ahmed.
Mike