Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243521
På min 850 GLT 1992 skiftede jeg automatgearkasse 4 gange !!! De første årgange med aut.gear havde en dårlig gearkasse.
#1244367
Jag har ytterligare några frågor:
1) hur mycket rost är acceptabelt på underredet på en så gammal bil som 850 ändå är? Är alla (utom renoverade bilar) väldigt rostiga där (efter ca 25 år)? När blir det farligt/saker börjar gå sönder? Jag har nämligen tittat på ett par bilar och har blivit avskräckt av hur rostiga de är (men besiktningarna går de igenom så det kanske inte är så farligt?).
2) Och vad gäller rost på karossen: när "bör" man nöja sig vid ett köp? Halvknepig fråga antar jag, men jag undrar hur pass fina karosser man kan finna. Om det i princip är så att man kan leta tills man dör efter en helt rostfri 850-kaross.
3) Jag tittade på en bil där AC:n inte fungerade. Försäljaren menade att han var helt säker på att det bara var att fylla på gas (är det gas som fylls på?) då de redan bytt ut ett par av delarna vid ett tidigare tillfälle (jag minns inte vad de hette, tyvärr) och då någon AC-del faktiskt gick igång (man kunde höra den, men återigen är jag så okunnig att jag har glömt vad delen hette - ber om ursäkt). Men jag har förstått att AC kan vara jättedyrt att renovera och att i princip alla med bilar vars AC inte fungerar hävdar att "det är bara att fylla på". Så finns det något enkelt sätt man kan sluta sig till om det faktiskt är så att det bara är att fylla på AC:n?
4) Bromsen: hur ska den kännas och ta? De jag har kollat på har tagit väldigt långt upp (inbillar jag mig, åtminstone jämfört med min nuvarande bil, men jag har rätt lite erfarenhet av olika bilar) samt varit väldigt hårda/stumma. Ska de vara så?
5) Och avslutningsvis undrar jag över hur man gör i ordning karossdelar som har märken (rostfläck, klarlacksläpp, bucklor, revor och repor och dylikt). Om en dörr t.ex. har lite repor som går in i färgen eller t.o.m. in i plåten måste man renovera och lacka om hela dörren (i exemplet) då? Bilar jag har tittat på har haft en hel del "skönhetsfläckar" och jag har låtit bli att köpa då jag tänker att det blir enorma kostnader om man i princip måste lacka om hela karossen (inget jag har kunskap om) om man vill ha en fin och fräsch bil (vilket jag siktar på i slutändan).
Tack på förhand!
#1244385
Det beror ju mycket på hur mycket du är villig att betala. Ett rostfritt exemplar kostar ju en skaplig slant mer än en rosthög.
Men rent generellt så...
1. Inte speciellt mycket, balkar och liknande bör vara näst intil rostfria.
2. Helt upp till dig. Bak och framskärmer är såklart klassiska ställen. Framskärmar går ju byta rakt av... Bakskärmar lär ju kapas och svetsas, med allt vad det innebär.
3. AC är luriga, kan vara att det bara behövs gas, men kan likagärna vara något annat. Omöjligt att svara på.
4. Ingen aning om hur man ska förklara det. Den börjar ju ta tidigt, och full effekt(läs: "pallnitning") uppnås kanske 3/4e delar av slaglängden på pedalen. Den ska absolut inte kännas svampig, men ska givetvis inte vara stum heller(t ex som den blir efter ett par pumpningar med motorn avstängd)
5. Beror på skada och hur kräsen du är. Att hitta en fläckfri bil är nog tämligen bara att glömma, såvida du inte vill lägga ut 50k+ på en helrenoverad bil. Personligen anser jag att motorn och underredet är det viktigaste, sen att skärmarna är lite rostiga, att det finns några bulor, stenskott och repor är mindre viktigt.
Det ska mycket till för att du "måste" lacka om hela, eller ens i närheten av hela, karossen. Men visst, strävar du efter en fläckfri bil är ju en hellack rätt frånåtkomligt. Det kostar f.ö. ca 20-25k hos lackerare.
Men, av egen erfarenhet kan jag säga att ha en nylackad bil inte är så jäkla skoj faktiskt. Man får rätt stor ångest och blir lätt deprimerad när man upptäcker det första stenskottet. Jag rekommenderar inte en hellackering på en gammal bruksbil, såvida du inte simmar i pengar och 20-25k är mer fickväxel för dig :p
#1244388
Så så pass gamla bilar kan ha mkt lite rost på underredet? Angående lackeringen undrade jag egentligen om man kan (en proffslackerare d.v.s) endast lackera en mindre sektion (runt bucklan eller revorna på en dörr, t.ex.) runt bildelen och få det bra eller måste lackera om hela delen?
#1244395
Min -97a har ingen rost alls undertill, förutom på bultar vilket är ofrånkomligt. Visserligen har min "bara" gått i sverige sen 2004, men så misskött som den har varit i sitt tidigare liv så har det nog ingen större betydelse.

Det beror på hur sliten lacken är i övrigt, men i 9/10 fall, om lackeraren vet vad han gör, så går det fint att bara lacka en bit av delen och "skugga" skarven så pass att ingen tänker på det.
Men beroende på del osv så kan det ibland vara mindre jobb att lacka om hela delen istället för att fippla med skuggningar och grejer.
Även färgen spelar in, vissa är ju svårare att få bra än andra.
#1244412
Om du vill ha en 850 så granska marknaden noggrant och lägg hellre mycket mer pengar på en fin bil, dessa finns och dyker upp med jämna mellanrum.
Försök hitta en som gått långt norrut, rost är inget bekymmer då det inte saltats så mycket där.
Eller kanske som min C70 som tilbringade sina första 4 år och 16000 mil längst ner i söder för att sedan hamna norrut och ytterligare 8000 mil, den är nästan i nyskick under och i övrigt mycket fin.
Hur många mil en bil gått är inte alltid en indikation på skicket, finns "lågmilare" som är rena skrotet och tvärtom.
Betala lite mer för att få en fin bil, det tjänar man på.

Mike
#1244454
Goda råd. Jag försöker bara få ett litet grepp om vad "en fin bil" innebär mer konkret. Skulle vilja se bilder från t.ex. "fina" underreden så att jag har något väldigt konkret att utgå ifrån. Jag är som du förstår väldigt okunnig om bilar, men som uppvuxen i en "Volvofamilj" har Volvo alltid legat mig varmt om hjärtat. Dessutom har jag tänkt "grotta" ned mig i bilar nu.
#1244468
Även om det kan vara bra att ha lite "kött på benen" innan man ger sig ut på jakt efter en bil så får man ju samtidigt inte ha för stora krav när det kommer till bilar som faktiskt är 20-25 år gamla.
Det finns säkert bra exemplar att hitta om man letar ordentligt, har lite is i magen och har en stor plånbok, men i övrigt får man ha rätt stort överseende med lite skavanker.
#1244497
Ett bra tips när man letar bil är att börja med en noggrann inspektion av interiören, en nedsunkad interiör är mycket svårt att "snabbfixa", det krävs många timmar av slit för att återställa en nedgrisad interiör medans en eftersatt exteriör går att få ok med den dyraste automattvätten som återställer någorlunda iallafall. Den håller inte för en noggrann granskning, men tillräckligt för att en sugen spekulant ser skavankerna först senare.
Interiören däremot tål inte en ytlig granskning om den är eftersatt.
Jag börjar alltid vid bilköp med att nagelfara interiören, om bilen är skitig på utsidan betyder mindre, speciellt om väderleken vid köptillfället påverkat utseendet.
Funkar alla fönsterhissarna från alla platser, funkar elspeglar och stolvärme, har bilen taklucka ska den funka och det är lätt att kolla om den är tät med en hink vatten.
Kolla i bagaget, är också väldigt svårt att återställa om det är misskött, motorrum är enklare att snabbfixa inför en försäljning.
En provtur ska innefatta både rejäl acceleration och mycket hård inbromsning, helst ska det vara skrammel- och knarrfritt.
Jag är själv bilpedant, vardagsbilen (hustruns...) en XC70 2011 med 20.000 mil på mätaren ser för de flesta andra än mig ut att vara fabriksny både in och utvändigt, de övriga spelar i nästan samma division. Själv ser jag bara det som går att förbättra på våra bilar, en av mina söner säger att jag har en bokstavskombination när det gäller bilar som innefattar hieroglyfer då det svenska alfabetet inte räcker till :-D :-D
Det är alltid bättre att betala mer för det som är bra istället för att drabbas av en massa kostnader och bekymmer därför att man köpt av Billiga Bosse eller Artige Ahmed.

Mike
Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]