Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1243371
Hur pass känsliga är automatlådorna? Jag kör knappast brutalt, snarare tvärtom, men det är klart att jag trycker till gaspedalen ibland (annars hade det väl varit poänglöst att köpa en turbo).
Vidare, i en (tråd här på forumet) står det att man inte bör köpa en turboautomat äldre än -96 då de skall vara sämre. Någon annanstans har jag läst att automatlådorna uppdaterades -92 och 93 och från -94 och framåt skall de vara betydligt bättre (saknar referens, tyvärr, men jag tror att det var här på forumet). Hur ligger det till? Jag funderar på just en 850 turbo, automat från 1994 nämligen. Hur är de lådorna? Kan man trimma dem säkert (inte säkert att det blir aktuellt heller, jag bara undrar).
#1243376
Jag föredrar manuell låda. Tycker automat är tråkigt sen är det svindyrt när det går sönder.

https://www.blocket.se/ostergotland/Vol ... ?ca=12&w=3

Denna har jag maila lite med. Finns servicebok,besikings papper mm. 24 ägare,import men ska vara fin enligt ägaren. Han fick den i inbyte och har tydligen redan 2 st 850 turbo
#1243401
Den har rullat ca 18000 mil. Tripmätaren trasig.
Jag tycker också det låter mycket med ägarantalet...
Är man nöjd med en bil så byer man ju inte varje år.
Hr tyvärr ingen koll på automat lådorna :(

Har haft min V70 2,5t-99 i snart 12 år :D
#1243414
Automatlådan i 850 Turbo är helt okej. Men det är givetvis klokt att byta oljan i lådan.
Problemet lär väl vara att hitta en bil i bra skick, som inte halvt plågats ihjäl av motorburen ungdom.
#1243451
Vid det här laget lär inte årsmodellen spela så stor roll. Vid det här laget är det mera hur den är körd och skött som betyder något. Volvo är in och ändrar småsaker mest hela tiden, sedan är jag fundersam om inte det har blivit någon sammanblandning eftersom Volvo fick ändra dem manuella lådorna under samma tidsperiod.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]