Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rollerboy
#1242275
Hej!

Kopplingen på min 850 har rasat, är det lönt att byta? Bilia ska ha 13000 kr för att byta, en annan bekant kan fixa den för 9000 kr men då måste jag frakta bilen ca 5 mil.

Volvo 854 s 2,5

28500 mil
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1242288
Om du inte kan göra det själv så leta upp någon som kan göra det privat, att lämna till firma är ju uteslutet för det blir orimligt dyrt som du nog redan förstått. För samma summa kan du ju köpa en motsvarande bil som är besiktigad och skattad så det är väl ett bättre alternativ kanske!
Var i landet befinner du dig? Kanske är det någon som kan komma med tips på verkstad.
av Rollerboy
#1242292
Hilmer skrev:Om du inte kan göra det själv så leta upp någon som kan göra det privat, att lämna till firma är ju uteslutet för det blir orimligt dyrt som du nog redan förstått. För samma summa kan du ju köpa en motsvarande bil som är besiktigad och skattad så det är väl ett bättre alternativ kanske!
Var i landet befinner du dig? Kanske är det någon som kan komma med tips på verkstad.
Jag befinner mig i Malmö. Vad är rimligt pris för att byta kopplingen?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1242301
Rollerboy skrev:
Hilmer skrev:Om du inte kan göra det själv så leta upp någon som kan göra det privat, att lämna till firma är ju uteslutet för det blir orimligt dyrt som du nog redan förstått. För samma summa kan du ju köpa en motsvarande bil som är besiktigad och skattad så det är väl ett bättre alternativ kanske!
Var i landet befinner du dig? Kanske är det någon som kan komma med tips på verkstad.
Jag befinner mig i Malmö. Vad är rimligt pris för att byta kopplingen?
Det är ju egentligen alldeles upp till en själv vad man anser det vara värt att få en fungerande bil igen.
Är bilen i utmärkt skick för övrigt så kan det ju vara värt att lägga pengar på ett kopplingsbyte, i annat fall kanske det är mer värt att lägga samma summa på en annan bil.
Dessa bilar på blocket ligger ju väldigt lågt, du kan få en rätt sjysst bil för samma pengar.
Men för att sätta ett pris, en kopplingssats kostar 2000-2500:- om man beställer från Tyskland t ex, sen får man räkna med 3-4000:- för arbetet om man hittar någon som vill göra det vid sidan om.
av Rollerboy
#1242316
Hilmer skrev:
Rollerboy skrev:
Hilmer skrev:Om du inte kan göra det själv så leta upp någon som kan göra det privat, att lämna till firma är ju uteslutet för det blir orimligt dyrt som du nog redan förstått. För samma summa kan du ju köpa en motsvarande bil som är besiktigad och skattad så det är väl ett bättre alternativ kanske!
Var i landet befinner du dig? Kanske är det någon som kan komma med tips på verkstad.
Jag befinner mig i Malmö. Vad är rimligt pris för att byta kopplingen?
Det är ju egentligen alldeles upp till en själv vad man anser det vara värt att få en fungerande bil igen.
Är bilen i utmärkt skick för övrigt så kan det ju vara värt att lägga pengar på ett kopplingsbyte, i annat fall kanske det är mer värt att lägga samma summa på en annan bil.
Dessa bilar på blocket ligger ju väldigt lågt, du kan få en rätt sjysst bil för samma pengar.
Men för att sätta ett pris, en kopplingssats kostar 2000-2500:- om man beställer från Tyskland t ex, sen får man räkna med 3-4000:- för arbetet om man hittar någon som vill göra det vid sidan om.
Okej, tack för svaret. Bilen är pålitlig förövrigt och har alltid startat samt är regelbundet servad. Då har jag lite att tänka på iaf.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1242319
Rollerboy skrev: Okej, tack för svaret. Bilen är pålitlig förövrigt och har alltid startat samt är regelbundet servad. Då har jag lite att tänka på iaf.
Ja gillar du bilens egenskaper för övrigt så kan det ju vara värt att lägga lite pengar, man vet ju vad man har, men aldrig vad man får om man köper annat!
Men visst, ett kopplingsbyte springer ju iväg snabbt till pengar, kopplingssats, växellådsolja och man åker ju på en framvagnsinställning också eftersom man får släppa ner hela subframen som motor/låda/hjulupphängning sitter i, sedan kommer typ 8-9h arbete på detta. Så att det är stora summor som du fått pris på är egentligen inte så konstigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1242330
Hurvida det är värt att laga den eller inte är det bara du som kan svara på.
Värt att tänka på dock är att "du vet vad du har, men du vet inte vad du får". Det är gamla bilar ändå som mer eller mindre uteslutande har något lurigt med sig på köpet.
Om det är en bil du trivs med som du, bortsett från kopplingen, har tänkt att ha kvar några år till så tycker ju JAG det skulle vara värt att lägga ut den kostnaden på kopplingsbytet.

Men det går ju inte frångå att plocka ner växellådan på dessa är bland det värsta jobb man kan utföra i reparationsväg, därför det kostar så inutah-e mycket att byta den.

Bestämmer du dig för att byta kopplingen så glöm inte packningen bakom svänghjulet. Den kostar typ 100spänn och är ca 10min extra jobb att byta. Inte direkt kul att lägga ut flera tusen på kopplingsbyte, och så börjar den packningen läcka - då lär du göra om samma jobb igen för samma kostnad, för en sketen packning för ~100kr... Inte direkt kul :P
av Rollerboy
#1242335
Lucif3r skrev:Hurvida det är värt att laga den eller inte är det bara du som kan svara på.
Värt att tänka på dock är att "du vet vad du har, men du vet inte vad du får". Det är gamla bilar ändå som mer eller mindre uteslutande har något lurigt med sig på köpet.
Om det är en bil du trivs med som du, bortsett från kopplingen, har tänkt att ha kvar några år till så tycker ju JAG det skulle vara värt att lägga ut den kostnaden på kopplingsbytet.

Men det går ju inte frångå att plocka ner växellådan på dessa är bland det värsta jobb man kan utföra i reparationsväg, därför det kostar så inutah-e mycket att byta den.

Bestämmer du dig för att byta kopplingen så glöm inte packningen bakom svänghjulet. Den kostar typ 100spänn och är ca 10min extra jobb att byta. Inte direkt kul att lägga ut flera tusen på kopplingsbyte, och så börjar den packningen läcka - då lär du göra om samma jobb igen för samma kostnad, för en sketen packning för ~100kr... Inte direkt kul :P
Alright, bra tips! Tackar!

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]