Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av #27
#83597
Den sitter i låset.
av thunder and lightning
#83653
går den att komma åt eller är det byte av låskista som gäller? min funkar inget vidare, bilen har blivit strömlös 3 gånger så jag börjar trötna lite smått!
av Fladder
#84146
Testa med att smörja upp, innan du byter låskistan. Den kan kärva ihop. Fettet/oljan i låsningen kan torka efter tiden, så den kan behövas byttas/smöjas på nytt.
av sjodahlc
#84218
Microbrytaren hade för stort avstånd till mekanismen. Limmade en plastbit på mekanismen (fr. en oledunk) OK
av thunder and lightning
#84220
sjodahlc skrev:Microbrytaren hade för stort avstånd till mekanismen. Limmade en plastbit på mekanismen (fr. en oledunk) OK
va det jättesvårt att pilla isär låskistan för att komma åt brytaren eller?
av sjodahlc
#84500
Microbrytaren finns på utsidan av låskistan.Man måste demontera låskistan från dörren för att nå brytaren (om problemet är akut dra bort elanslutningen från låskistan)
Användarvisningsbild
av kallekula33
#1373746
Jag fixade min mikrobrytare på min V70 1998 idag. För att få loss låskistan så utgick jag från denna film All How to replace door lock in volvo s70 v70 c70 98 99 00. Jag hade dock problem att få ut låskistan på grund av att elkablarna satt fast. Jag fick pilla som tusan (och lyckades få vajern från ytterhandtaget lossnade från låskistan), men till slut kom jag på att det bara räckte med att lossa elkablarnas klips precis intill låskistan.

Den gröna pluppen är mikrobrytaren. Här ser ni den i "dörren är öppen"-läget; den vita plastbiten har inte tryckt i mikrobrytaren.
IMG_3406.JPG
IMG_3406.JPG (360.73 KiB) Visad 881 gånger
Nu är dörren stängd, och den vita plastbiten ska trycka in mikrobrytaren för att meddela resten av bilen att dörren är stängd. Problemet här är dock att den vita plastbiten inte når hela vägen ner (varför vet jag inte, det får gärna någon annan svara på).
IMG_3405.JPG
IMG_3405.JPG (401.65 KiB) Visad 881 gånger
Med lite Karlssons klister och ett plastskuret kreditkort löser sig dock detta. Dessvärre har jag ingen bild på resultatet, men jag limmade helt sonika dit kreditkortsbiten på den vita plastbiten i den förra bilden (dock så gjorde jag det i "dörren är öppen"-läget, det var enklare så).
IMG_3407.JPG
IMG_3407.JPG (1.02 MiB) Visad 881 gånger
Om jag hade lossat klipsen till elkablarna direkt så hade detta gått rätt snabbt, trots att jag är ovan vid att pilla med bilar. Men i morgon måste jag riva upp allt igen och försöka fixa så att det går att öppna dörren från utsidan.
av Erik Å
#1373750
Intressant, det där skulle jag behöva göra. Får smälla igen vänster bakdörr distinkt för att innerbelysningen ska slockna.
Det är inte så att det är en mutter man ser på mikrobrytaren? Om man lossar den, kan man då skjuta hela brytaren närmare vita plastbiten.. ? Näe så enkelt kan det väl inte vara :P
Nästa tanke, om man borrar ett strategiskt placerat inspektionshål i plåten på dörrens kortsida, skulle man då kunna limma dit distansbiten utan att riva ur låskistan?

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]