Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1242215
Tjena. Som rubriken lyder så är problemet att efter jag hade rengjort gasspjället på min Volvo v70 årsmodell 00 (2.4 T) uppstod ett nytt problem, nämligen att bilen får motorstopp så fort den går ner på låga varv och man inte ger någon gas... Kan bli ganska problematiskt i korsningar och köer;)
Någon som kan ha någon tanke om detta? Känns som att de måste vara något elektriskt då den har slutat gå ryckigt så fort man kommer upp i fart nu efter rengöringen, så själva spjället borde vara okej nu. Drog ut batteriet när jag rengjorde och satt sedan i det igen, hade tändningen på i 10 minuter innan jag startade efter rengöring för att möjligen kunna uppdatera sig...
#1242231
Så den gick bra på tomgång, men lite ryckigt innan?

På en turbo är det betydligt bökigare än på en sugmotor, då spjället sitter under grenröret.
Men, jag tror att du missat nån slang, eller inte fått tätt mot grenröret.
Dvs tjuvluft.

Eller så är gaspjället kass, helt enkelt.

Om du inte har bytt till annat spjällhus, behöver inget uppdateras eller kalibreras.
#1242314
Hur gick bilen innan? Jag antar att du rengjort spjället av en anledning?
Om man nu antar att spjället var väldigt skitigt, så har det väl förmodligen varit som mest skitigt vid tomgångsläget. Som en liten spjällbroms helt enkelt.
Försöker den inte ens återhämta tomgången om du petar lite på pedalen?
Hur blir det vid motorbroms på låga varv? Om du nu har manuell förstås?
#1242538
Felkoder!

Men det lutar ju åt att spjället är kass.
Rengöring kan lösa vissa felsymptom, eftersom obalans på spjällskivan eller fastklibbande spjällskiva ställer till det.
Men inte alla fel.
Och att symptomet förändrades är inte så märkligt heller, pga ovanstående.
#1243128
Om du har tänkt behålla bilen ett tag, så kan en renovering /ombyggnad rekommenderas.
Man byter släpringsdelen I spjället mot kontaktlösa givare. Blir ett bättre gasspjäll, I min mening. Fixade mitt på atech2.se.
#1243373
Ja det här känns ju inte så vetenskapligt men jag hade samma på min V70 Classic efter rengöring. Fick för mig att det kanske var bra att gymnastisera spjället lite i ändlägena så jag körde några fullgasaccelerationer. Lite högre växel med rätt låg utgångsfart så spjället var fullt öppet lite längre (typ 4:an från 50 km/h). Det hjälpte och sedan dess funkar det som det ska, säkert 4000 mil nu.

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]