Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1241905
Hej,

Har en Volvo V70 Classic från år 2000 av den "äldre" eller "första" modellen.

Från en dag till en annan så började det helt plötsligt knarra när jag står stilla på asfalt och svänger fullt rättutslag åt båda hållen. Inte ett konstant knarrande utan endast vid ytterläge.

Ett ljud som låter lite som det vore torrt gummi :)

Så snart jag svängt så mycket som jag önskar och kör fram så låter det inte mer, men om jag svänger mer och tar rätten till sitt ytterläge så knarrar det igen. Dvs. det knarrar endat när jag faktiskt svänger med ratten och inte av att jag "driver" framåt.

Vad kan det vara?

Har läst mig till missljud från framvagn och de olika trådarna brukar landa i:

- Drivknutar
- Fjäderbenslagring
- Damasker

Tack på förhand! 8)
#1242029
Byt genast ut dom mot Moder Svea färgerna gul och blå ;)

Nu när jag tänker efter, på min -98a är dom gula och på min -99a är dom blå, båda c70 t5. Men jag bytte ena på -98an, och fick då en länkarm med vitt styrstopp, som dock lät däcket skrapa i lite här och var vid fullt rattutslag.
#1242039
Lucif3r skrev:Det kan kanske vara för att C70 har andra styrstoppar mot vad 850/S/V70 har ;)
Kan ju tycka att Volvo skulle ha koll på det, när man måste uppge reg nummer vid beställning av ny länkarm inklusive styrstopp till en c70 ;)
#1242104
c7098 skrev:Smörj in styrstoppen så försvinner knarret. Dom finns på framsidan av länkarmen, gula eller blå plastbitar.
Undrar vad jag ska smörja in dem med. Körde med 5-56 idag :shock:

Kanske ska köra med något fett istället? :roll:

Var ute och testade lite idag igen och det är verkligen tydligt att ljudet bara kommer när man pressar rattutslaget åt något håll och så snart jag rör ratten i det ytterläget.

Om jag håller ratten stilla och kör fram eller backar så låter det inte något, oavsett om jag kör långsamt eller gasar till lite mer.
#1242189
Pressar rattutslaget, då är det nog servon som låter. Annars smörjer du in stopparna med fett, jag använde silikonspray sist och det funkade bra det med, har även använt kopparpasta med bra resultat.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]