Sida 1 av 1

V70 2,4 140 hp Classic, start problem.

Postat: ons 24 jan 2007, 14:04
av Perka
Hejsan..

Jag har haft lite problem tidigare med ojämn tomgång när motorn är lite kall. Men det har igentligen inte varit något större problem efter som när motorn är varm så brukar den varva stabilt på 1100 eller något likande.

Nu har det dock blivit kallare ute.

Felet uppträder som så här:
Bilen är iskall startar Wrom så är det i gång inga problem. Åker i väg ca 5 min stänger av bilden (varvtalet ligger strax över 1000) för att tanka eller lämna ungen på dags..

hoppar in i bilen igen startar bilen varvar upp till 1200 dör direkt. testar igen bilen startar varvar 1200 & dör. Så här håller den på allt i från 5 försök till 15-20 försök.. varje gång sitter man där och funderar på något nr till en bärgare.. :roll:

Om man kör bilen en längre sträcka så den är rejält varm så är det inga problem med att starta den. Verkar bara uppträda om man har åkt en kort sträcka.
Bilen har gått strax över 12 tusen mil.
Felkoder? Ingenaning.
Gaspjället är ej bytt.

Re: V70 2,4 140 hp Classic, start problem.

Postat: ons 24 jan 2007, 15:14
av #27
Jag skulle nog åkt till volvo se vad de är för felkoder, men när den startar och dör direkt låter som att starspären går i troliga fel då är tändningsnyckeln (transpondern) eller anntenringen men de är bara gissningar men kolla felkoder mitt tips..

Postat: tor 25 jan 2007, 10:31
av Perka
brukar bilen starta då? om det skulle vara fel på transpondern?

trodde inte den gick i gång då.. För det gör min men dör direkt..

Ajja.. In på verkstaden får det väll bli iallfall..

Postat: tor 25 jan 2007, 11:00
av #27
Den brukar starta till men dör direkt..

Postat: tor 25 jan 2007, 16:30
av gundj
Lâter som startspärren, hade samma bekymmer pâ min V70.
Antennen i rattstângen var trasig, kostade inte sâ jättemycket att fixa.

Postat: sön 11 feb 2007, 16:41
av Perka
Hejsan..

Det verkar som om det var anslutningarna till Immobilizern.

Det är iallfall bytta till en kostnad av 897,10 hos bilia Stockholm

JAg tror det är gasspjället

Postat: mån 12 feb 2007, 08:37
av Ekand
Hej

Du har samma fel som jag hade i höstas. Gasspjället rengjordes på min bil.

Sen startade den igen som den skulle.

Prova starta med fullgas och se om den dör ändå. Dör den ändå så är det något annat som är fel.

Fredrik

Postat: fre 16 feb 2007, 14:04
av Perka
Humm..

Verkar som om jag har 2 fel samtidigt på halsen.. Förut innan dom meckade med Immobilizern så spelade det ingen roll om jag hade full gas eller ej. Den bara tvär dog.

Dock så verkar det som om Gasspjället strular hos mig också. när man trycker ner kopplingen så går varvtalet ner till 500.. i bland så dör den helt. Fast detta inträffar endast när den är kall. När motorn är varm så funkar den utan problem..
Det verkar som om den iallfall går om jag startar med Full gas. Ska testa lite mera..